Marian Claessens verzorgt deze week @Boerburgertweet

Leghennenhoudster Marian Claessens (rechts) tijdens het Symposium Hogere Pluimveegezondheid in 2014 in Eersel. Claessens verzorgt deze week @Boerburgertweet.

Ysselsteyn, dinsdag 26 januari 2016
aangepast: donderdag 28 januari 2016

Leghennenhoudster Marian Claessens uit het Limburgse Ysselsteyn verzorgt deze week @Boerburgertweet. Zij gaat via sociale media met burgers communiceren over hun opfok- en leghennenbedrijf.

Marian is samen met haar man John eigenaar van Claessens – Jenniskens Pluimveebedrijven BV. In 1985 zijn ze met hun bedrijf gestart. Ze namen toen een gedeelte van het bedrijf van de ouders van Marian over. 

Stap voor stap hebben ze hun bedrijf opgebouwd en uitgebreid. Op hun pluimveebedrijf houden John en Marian opfokhennen en leghennen op vijf locaties in kolonie- en volièrehuisvesting

Collectief Nederlandse boeren

Claessens maakt deel uit van een collectief Nederlandse boeren die onder de naam @Boerburgertweet willen laten zien wat zij doen op hun erf en in hun dagelijks leven en werk. Zij willen hiermee de burger dichter bij de boer brengen, en andersom. De boeren willen graag een transparante dialoog om met de burger en burgers via sociale media uitnodigen om zelf op een boerenbedrijf te komen kijken.

@Boerburgertweet bestaat nu een ruim half jaar en heeft in die tijd al bijna 4.200 volgers op twitter en ruim 5.100 likes op Facebook verzameld. Hiermee worden dagelijks tienduizenden burgers bereikt.

Dialoog impuls geven

Eerder twitterden onder meer al leghennenhoudster Maartje Gussinklo uit het Gelderse Eibergen, biologische leghennenhoudster Hanny Bakker uit het Friese It Heidenskip, Carla van der Kruys uit Ysselsteyn  en vleeskuikenhouders Bart Janssen uit het Drentse Zuidvelde en Stijn Derks uit Beuningen. Ook twitterden melkveehouders, varkenshouders en andere boeren uit heel Nederland.

In oktober werd bekend dat @Boerburgertweet internationaal gaat en ook in België actief zal zijn. Belgische boeren hebben aangegeven zich graag bij dit initiatief aan te sluiten. Dialoog met burgers staat daar in de kinderschoenen en op deze manier willen zij de dialoog een impuls geven.

Tekst: Tom Schotman

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Ysselsteyn

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen