Open dagen op pluimveebedrijven goed bezocht

Bezoekers konden BIG Challenge T-shirts kopen zaterdag 26 maart 2016 tijdens de open dag van leghennenhouder Arjan Gussinklo in het Achterhoekse Aalten.

Aalten, dinsdag 29 maart 2016
aangepast: woensdag 30 maart 2016

De landelijke open dagen op pluimveebedrijven zijn tijdens Pasen goed bezocht. Zowel op het leghennenbedrijf van Arjan Gussinklo in het Achterhoekse Aalten als het vleeskuikenbedrijf van Paul Grefte in het Overijsselse Markelo kwamen ongeveer 500 bezoekers.

Arjan Gussinklo hield afgelopen zaterdag 26 maart een open dag op zijn leghennenbedrijf in het Achterhoekse Aalten om geld op te halen voor BIG Challenge – veehouderij tegen kanker. Bezoekers konden een kijkje nemen in de stal waar zijn 60.000 leghennen verblijven. 

Voor de kinderen was er een springkussen en een minikraan aanwezig. Ook konden ze zich laten schminken. De bezoekers konden bovendien oldtimertrekkers bezichtigen en koffie, fris en pannekoeken kopen. 

„We hebben het aantal bezoekers niet geteld, maar ik schat dat het er ongeveer 500 waren. Vooral ’s morgens was het druk, ’s middags was er minder aanloop”, zegt Gussinklo. De leghennenhouder haalde in totaal 3.000 euro op voor BIG Challenge – veehouderij tegen kanker. 

Grefte

Paul Grefte hield Tweede Paasdag een open dag op zijn vleeskuikenbedrijf in het Overijssel Markelo. De pluimveehouder bouwde in 2014 in Markelo een nieuwe SunBro vleeskuikenstal. Grefte deed samen met 11 andere pluimveehouders mee aan de landelijke opendag op pluimveebedrijven om burgers te kunnen informeren over de gang van zaken op pluimveebedrijven. Op BlijmeteenEi vindt u een korte impressie van open dagen op legpluimveebedrijven.

„Het aantal bezoekers is lastig te schatten. Ik denkt dat er ongeveer 500 bezoekers waren”, vertelt Grefte. „We stonden met vier mensen in een partytent om vragen te beantwoorden. De ene bezoeker is zeer geïnteresseerd, stelt veel vragen en wil precies weten wat er zoal gebeurt op een vleeskuikenbedrijf. En de ander komt vooral om de kuikens te bekijken.” De vleeskuikenhouder ontving veel leuke reacties van burgers. 

Vanwege de wind zette Paul Grefte containers om zijn partytent.

Tekst: Tom Schotman

Beeld: Tom Schotman & Paul Grefte

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Aalten

Gerelateerd op dossier Imago

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen