Young Poultry People online

donderdag 3 november 2016

Vijf jonge gepassioneerde vleespluimveehouders hebben Young Poultry People opgericht. Via Facebook en Instagram laten zij een positief, persoonlijk en werkelijk verhaal van de vleespluimveehouderij in Nederland zien.

In eerste instantie willen deze jongeren uit de vleespluimveesector een positief beeld naar buiten dragen en zichtbaar zijn voor de jonge consument. Een tweede doel is jonge mensen interesse te laten krijgen in de vleeskuikensector met mooie carrièremogelijkheden.

Mart Coolen, een van de vijf initiatiefnemers, vertelt: „Stichting Kipkiplekker kwam door de mmmEggies op het idee om ook een groep op te richten die de vleespluimveesector op social media promoot.” Vier jonge vleespluimveehouders, Willem van Welie, Willem de Haas, Suzanne Wolfs, Mart Coolen en Jolanda van de Kruijs, voorzitter van Kipkiplekker zetten Young Poultry People op.

Young Poultry People geeft antwoord op vragen, staat open voor respectvolle discussies en biedt transparantie over de herkomst van kippenvlees door middel van foto’s, vlogs en nieuwsitems.

Facebook en Instagram
De jonge vleespluimveehouders willen via foto’s, filmpjes en vlogs (video blogs) het echte verhaal van de Nederlandse vleespluimveebedrijven laten zien. „Jonge mensen zijn vooral actief op Facebook en Instagram dus daar zijn wij ook mee gestart,” aldus Mart Coolen.  De initiatiefnemers willen een platform creëren waar jonge mensen uit de vleeskuikensector zich bij aan kunnen sluiten, om samen een eerlijk en persoonlijk verhaal naar buiten te dragen en hun bedrijven laten zien aan de consument.”

De vijf initiatiefnemers ontmoeten elkaar elke drie weken en bespreken dan de inhoud en verdere acties op social media. „We vertellen op persoonlijke wijze het echte verhaal van de vleespluimveesector als tegenbericht van de Wakker Dier acties”, vertelt Mart Coolen.

Drijfveer voor initiatief
Suzanne Wolfs: „We hebben heel bewust gekozen voor de doelgroep jongeren tussen de 16 en 35 jaar. Omdat wij zelf allemaal van deze leeftijd zijn en in onze eigen omgeving steeds meer vragen krijgen over wat wij thuis doen en op wat voor manier we dieren houden. Ook merk je dat juiste kennis over de vleeskuikensector bij veel jongeren ontbreekt.”

Daarnaast missen de jongeren interesse van (agrarische-) studenten in de vleeskuikensector. Een sector die vol staat van innovatie en waar volop carrière mogelijkheden zijn. Met dit initiatief willen ze ook hier verandering in brengen.

Bijdrage gevraagd
„De komende tijd stellen we onszelf voor en starten we met de eerste informatie uit de vleespluimveehouderij. We hopen op veel volgers die berichten delen zodat ook veel burgers het echte verhaal horen,” zegt Mart Coolen.

De initiatiefnemers ontvangen graag een bericht van jonge mensen (18-35 jaar) werkzaam in de vleespluimveehouderij die hun bijdrage willen leveren aan dit initiatief. Berichten aan Young Poultry People kunnen gestuurd worden via een persoonlijk bericht op hun facebook-pagina.

Volg Young Poultry People op Facebook en Instagram.


 

Tekst: Monique van Loon

Beeld: Facebook

Deel deze pagina

Lees ook


Gerelateerd op dossier promotie

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje

Highlights vleeskuikens & leghennen