'Consument wil gemak en onderscheidende voedingsproducten'

Eersel, woensdag 17 mei 2017

Consumenten vragen in de toekomst meer gemak en onderscheidende voedingsproducten.

Dat zei Jan-Willem Grievink woensdag 17 mei tijdens het Pluimvee Symposium in Eersel (NB). Grievink houdt zich al jaren bezig met consumentengedrag wat betreft voedingsproducten. „Vroeger werd veel tijd besteed aan koken, soms wel 150 minuten. Maar jonge consumenten gunnen zich daar geen tijd voor en besteden maximaal 25 minuten aan het bereiden van een maaltijd. Gemak is voor hen en ook voor de toekomstige generaties erg belangrijk.” Volgens Grievink moeten leveranciers hier op inspelen door kant-en-klaar voedingsproducten te leveren die binnen een paar minuten klaar zijn. 

In grote steden zoals New York en London komen steeds meer appartementen zonder keuken. „Een vriend van mij uit New York die heeft uitgerekend dat uit eten gaan goedkoper is dan een keuken van 30.000 Dollar in te laten bouwen. Bovendien levert hij dan weer 12 vierkante meter van zijn appartement aan ruimte in. Dat gaat ten koste van zijn woongemak.” Dat laat volgens hem ook zien dat gemakt steeds belangrijker wordt. 

Naast gemakt ziet hij ook veel kansen voor voedingsproducten die zich onderscheiden qua gezondheid, versheid of waar een verhaal achter zit, zoals vers van de boer. „Jonge consumenten gaan steeds meer buitenshuis eten. Dat is een trend. Maar als ze dan een keer koken, bijvoorbeeld in het weekend, dan willen ze onderscheidende producten hebben.”

Macht bij consument

Grievink keek ook nog even terug. Vroeger in de jaren ’40 lag de macht in de keten bij de herenboer, die had veel aanzien en een goed inkomen. Daarna kwam de macht te liggen bij de A-merk leveranciers zoals een Unilever. Sinds de jaren ’80 ligt de macht bij de supermarkten, waarvan in Nederland slechts vijf inkooporganisaties zijn. 

Binnen een paar jaar komt de macht echter bij de consument te liggen volgens Grievink. „Met hun smartphone vergelijken jonge consumenten bij welke supermarkt ze het goedkoopste hun gewenste maaltijd kunnen kopen of bij welk restaurant ze het lekkerste kunnen eten.” Hij verwacht ook dat er steeds meer voedingsmiddelen online gekocht gaan worden in de toekomst.

Onderscheiden en aanbod beperken

Volgens LTO/NOP-voorzitter Eric Hubers hebben pluimveehouders elkaar jarenlang beconcurreerd met bulkproducten. „Nu moeten we oppassen dat we elkaar niet gaan beconcurreren met concepten. Dan kan een afnemer zeggen ‘ik kies toch voor dat concept omdat die goedkoper is’.”

„Om succesvol te zijn, moet een leverancier dus ook een pluimveehouder zich onderscheiden. Al moet hij samen met zijn collega’s ook het aanbod beperken”, reageerde Grievink.

Tekst: Tom Schotman

Beeld: Ellen Meinen

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Eersel

Gerelateerd op dossier Pluimveesymposium

Reacties

  • Leo

    Leo, 17-05-'17 22:08

    consumenten gedrag kennen we, we zijn zelf ook consument en hebben ook allemaal veel oudere jongere in onze kennissen kring , maar waar ik geen professor over hoor is retail gedrag voor de producent veel belangrijker dan consumentengedrag

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Innovatieprijs nominaties

Naar de 6 innovaties 


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet

Highlights vleeskuikens & leghennen