'Pluimveesector heeft de slechtste PR machine'

Eersel, donderdag 18 mei 2017
aangepast: vrijdag 19 mei 2017

De pluimveesector heeft de slechtste PR machine van alle sectoren in Nederland.

Dat zei luchtmachtofficier Daan Storm van Leeuwen woensdagavond 17 mei na afloop van de discussie ‘De Pluimveewereld draait door’ op het Pluimvee Symposium in Eersel (NB). „Ik wist helemaal niets van de Nederlandse pluimveesector. Maar het afgelopen anderhalf uur heb ik gehoord dat de Nederlandse pluimveesector voorop loopt en wereldwijd toonaangevend is. Waarom is Nederland trots op de KLM maar niet op de pluimveesector?”, vroeg de luchtmachtofficier de zaal met legpluimveehouders. „Dit komt omdat de pluimveesector de slechtste PR van alle sectoren in Nederland heeft”, analyseerde hij. 

Blij met een Ei voorzitter Alex Janssen reageerde direct getergd en riep alle aanwezigen op om een paar honderd euro te doneren aan de stichting Blij met een Ei voor de eierpromotie in Nederland. „Een leghennenhouder is voor slechts 200 euro al lid van Blij met een Ei en iedere eierhandelaar kan ook wel een paar honderd euro missen.” Vooral de bijdrage van eierhandelaren valt hem tegen. „Tijdens de vierdaagse in Nijmegen willen we 45.000 eieren aan de lopers uitdelen. Pas met hulp van de mmmEggies kregen we eierhandelaren zover om deze eieren te doneren, terwijl het hen slechts een paar honderd euro kost.”

Janssen was afgelopen zondag 14 mei namens Blij met een Ei nog te zien in tv-programma Nederland Proeft op RTL4. In de uitzending vertelde Janssen de kijkers of eieren gezond waren en hoeveel je er mag eten. „We proberen zoveel mogelijk promotie te maken voor het Nederlandse ei maar hebben hiervoor graag meer budget.” Als anderen betere iedereen hebben voor eierpromotie, nodigt Janssen hen uit om deze voor te dragen aan Blij met een Ei. „Alle sectoren die voorop lopen, hebben een groot marketing en sales budget”, reageerde avondvoorzitter Felix Rottenberg op deze discussie. 

‘Leghennenhouder kent consumentwensen niet’

Volgens Leon Clemens van eierhandelaar Omega Food is het belangrijk om te weten wat de consument wil en hier op in te spelen. „Als eierhandelaar doen we onderzoek naar de wensen van consumenten. Wanneer ik aan tafel zit met een supermarkt, kan ik de categorymanager van de supermarkt uitleggen wat de consument wil en tips geven over de inrichting van het eierschap. Op die manier ben ik van toegevoegde waarde voor de supermarkt.”

Leghennenhoudster Petra Smits-Stiphout uit het Limburgse Ysselsteyn vindt dat daar juist het probleem zit bij leghennenhouders. „Leghennenhouders kijken niet wat de consument wil maar praten alleen met het pakstation. Een leghennenhouder moet kijken wat de consument wil en daar zijn bedrijfsvoering op aanpassen”, stelt Smits. 

‘Veranderingen gaan te snel’

Leghennenhouder Rob Adams uit het Limburgse Hunsel vindt het goed om stallen aan te passen aan de wensen van consumenten. Alleen gaan de veranderingen momenteel te snel volgens hem. „Een pluimveehouder kan niet iedere twee jaar zijn stal compleet aanpassen maar moet minimaal acht tot tien jaar in een systeem werken voordat deze is afgeschreven.”

Na het verbod van de legbatterijen in 2012 schakelden veel leghennenhouders over op scharrelhuisvesting. Maar nu vinden steeds meer afnemers zoals Plus Supermarkten scharreleieren niet goed genoeg meer en willen ze minimaal vrije uitloop eieren. Voor leghennenhouders is het volgens Adams financieel onmogelijk om binnen zo’n korte tijd hun stallen aan te passen. 

Veel aanwezige leghennenhouders waren het met Adams eens en vinden ook dat de veranderingen te snel gaan. „We houden sinds 2008 scharrelhennen, maar hebben hier nog geen euro mee verdiend”, zei de Overijsselse leghennenhoudster en NVP-bestuurslid Iris Odink. 

Ondervertegenwoordigd in de politiek

Naast dat de veranderingen snel gaan, bedenkt de politiek ook steeds meer eisen waaraan pluimveehouders moeten voldoen. Luchtmachtofficier Daan Storm van Leeuwen vroeg zich daarom af waarom de pluimveesector hier slachtoffer van is. 

De aanwezigen kwamen toen samen tot de conclusie dat de agrarische sector ondervertegenwoordigd is in de Europese en Nederlandse politiek. Volkswagen heeft 36 lobbyisten in Brussel lopen, de Nederlandse landbouw 0,2 FTE, vergeleek één van de aanwezigen. 

Tekst: Tom Schotman

Beeld: Twitter

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Eersel

Gerelateerd op dossier Pluimveesymposium

Reacties

  • Leo

    Leo, 18-05-'17 10:38

    Wel een beetje een kletsmajoor Nederland is over de hele wereld bekend om het totale pluimveepaket van ei tot vlees en in al zijn facetten ei inrichting voer slacht fokkerij,had misschien beter zijn huiswerk gedaan.

  • Jasper

    Jasper, 18-05-'17 11:40

    @Leo: binnen de pluimveewereld is Nederland bekend inderdaad, maar dat bedoelt deze meneer niet. Het gaat nient om prediken voor eigen kerk. De algemene consument, of dat nou hierin Lutjebroek, Amsterdam of ergens anders op de wereld is, weet totaal niet hoe modern en vooruitstrevend de Nederlandse pluimveesector is. Terwijl Philips, ASML en nog tal van andere bedrijven wel wereldwijd bekend staan als innovatieve Nederlandse bedrijven die een bepaalde (electronische) sector vertegenwoordigen.
    Daarentegen is het ook een utopie om te denken dat je alle consumenten aan het verstand kunt brengen hoe goed en effectief Nederland is in het produceren van plkuimveeproducten (vlees, (broed)eieren) en hoe vooruitstrevend deperiferie is (Jansen Poultry Equipment, Hotraco, HATO, De Heus, AgriFirm, ForFarmers, Vencomatic, enz. enz.)
    We moeten klein beginnen met de pluimveeproducten weer als gezond en eerlijk te vermarkten en dat is precies waar Alex Janssen en MmmEggies mee bezig zijn! (Keep up the good work!! Maar dan moeten zij daar inderdaad wel de juiste (financiële) middelen en platform voor hebben.

  • mollen

    mollen, 18-05-'17 20:10

    Weeral een praatjesmaker, die totaal geen notie heeft van de landbouwsector in het algemeen , best dat we als boeren niet te raden gaan bij zulke types.

  • Kees

    Kees, 19-05-'17 18:32

    Mollen,
    zeker zo door blijven doen. Steek je kop maar in het zand en schop vooral tegen diegene aan die de sector een spiegel voorhouden. Omarmen dit soort mensen en proberen het imago op te krikken!

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Innovatieprijs nominaties

Naar de 6 innovaties 


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet

Highlights vleeskuikens & leghennen