'Voerfabrikant moet meer data terugkoppelen'

Utrecht, vrijdag 1 december 2017
aangepast: maandag 25 december 2017

Voerfabrikanten moeten opener zijn en meer data terugkoppelen naar pluimveehouders, waardoor deze hun bedrijfsresultaten kunnen verbeteren.

Dat zei Nanko van der Wens, verkoopleider legpluimvee van Forfarmers maandag 27 november tijdens het snelcongres fipronil in Utrecht. „Voerfabrikanten verzamelen veel data van pluimveehouders. Door deze data om te zetten in nuttige informatie kunnen pluimveehouders hiervan profiteren en hun bedrijfsresultaten verbeteren. Dat gebeurt nu nog te weinig”, stelt Van der Wens. 

Ankie Maatman, sectorhoofd legpluimvee van De Heus Voeders was het met Van der Wens eens. „Bij De Heus Voeders zijn we bezig met ‘big data’. Op veel verschillende plaatsen binnen de keten wordt data verzameld, niet alleen op pluimveebedrijven maar ook op onze productielocaties en in broederijen. Door het delen, koppelen en analyseren van deze data kan de vertaling worden gemaakt naar voor de pluimveehouder bruikbare informatie om hiermee hun bedrijfsresultaat verder te optimaliseren.” 

Praktische informatie

„Waar wij analyses en trends uit data willen halen, wil een pluimveehouder vooral praktische informatie die hij of zij kan gebruiken in zijn dagelijkse bedrijfsvoering in de stal”, zei algemeen directeur Ad Loos van De Heus Voeders woensdag 29 november op een bijeenkomst van Nepluvi.

Sectorspecialist Jeroen van den Hurk van de Rabobank ziet ook veel kansen voor big data. „De Nederlandse pluimveehouderij is wereldwijd toonaangevend. Maar de rest van de wereld staat ook niet stil. Met informatie uit ‘big data’ kunnen Nederlandse pluimveehouders technisch nog betere resultaten halen en kan de sector zijn voorsprong op de toenemende concurrentie uit bijvoorbeeld Polen vasthouden”, stelt Van den Hurk. Hij ziet het meeste in een centrale databank waar de data eigendom is van degene die produceert en toestemming wordt verleend wie er gebruik van mag maken. 

Tekst: Tom Schotman

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Utrecht

Reacties

  • Bert

    Bert, 01-12-'17 12:16

    Voerleveranciers willen inderdaad maar al te graag de kennis en ervaring van de boeren hier. Maar niet om zogezegd hier nog te verbeteren, maar om die kennis mee te nemen naar het buitenland (zoals Polen). Daar kan alles nog goedkoper! Een strop rond je nek is die 'Big Data' op termijn.
    Ze weten graag zoveel mogelijk. Zo kan men de voerprijs en vleesprijs zo afstemmen dat je het hoofd net boven water kan houden. Wees maar zeker, de winsten moeten voor hen zijn, niet de boer!

  • karen

    karen, 25-12-'17 10:11

    坑考虑如果离开太快了和

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen