Hertzberger: ‘Ga voor minder romantiek en meer technologie’

Apeldoorn, donderdag 11 januari 2018
aangepast: vrijdag 12 januari 2018

Rosanne Hertzberger, columnist van het NRC en auteur van het boek ‘Ode aan de E-nummers’, was woensdag gastspreker op de Agrifirm jongerendag. De schrijfster is enthousiast over technologische ontwikkelingen en stelt zich de vraag of boeren wel altijd naar consumenten zouden moeten luisteren.

In haar spreektijd behandelde Hertzberger vooral wat ze ook in haar boek schreef. Tegenwoordig zijn we te veel met voedsel bezig, vindt ze: „We denken bijna religieus over eten. Talloze voedingsboeken dragen inmiddels zelfs de naam ‘voedingsbijbel’.”

Onvolledige AH-filmpjes

Hertzberger vindt dat we minder krampachtig moeten omgaan met de technologie achter de voedselproductie: „Veel zogenoemde ‘voedingsexperts’ pleiten voor natuurlijk, vers voedsel. Maar achter die ‘gewone, verse tomaat’ gaat ook een boel technologie schuil. Albert Heijn laat in haar herkomstfilmpjes van groenten en fruit heel mooi de weg van boer naar supermarkt zien, maar de technologie, die vooraf gaat aan het zaaien van het gewas, wordt niet in het filmpje benoemd. Misschien heeft die krop ijsbergsla in de bron zelfs wel een zaadje dat veredeld is door Monsanto. Dat klinkt voor veel mensen niet zo romantisch als de boer met het gezinsbedrijf, die met liefde voor zijn aardbeien zorgt.”

Technologie en chemie

De schrijfster, die naar eigen zeggen een echt stadsmeisje is, vindt dat duurzaamheid, efficiëntie, bodemkwaliteit, natuurbehoud, leefomgeving en diervriendelijkheid het belangrijkst zijn. „Maar moet de landbouw voor het bereiken van die doelen wel zo veel naar de burger, die roept om ‘simpel en natuurlijk’, luisteren? Is vol inzetten op chemie en technologie niet veel beter?

Tekst: Geert van den Biggelaar

Beeld: Tom Schotman

Deel deze pagina

Lees ook


Meer artikelen uit Apeldoorn

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen