Wiesenhof investeert 3 miljoen in kweekvleesproductie

De Duitse PHW Gruppe, eigenaar van Wiesenhof, investeert 3 miljoen dollar in kweekvleesproductie. Mogelijk ligt kweekvlees binnen een paar jaar naast kip in Nederlandse supermarkten.

woensdag 10 januari 2018

De Israëlische start-up in voedings- en biotechnologie SuperMeat ontvangt een kapitaalinvestering van 3 miljoen dollar op basis van een strategisch partnerschap dat het bedrijf heeft gesloten met de Duitse PHW Gruppe, eigenaar van Wiesenhof en een van de grootste producenten van pluimveevlees in Europa.

Dat maakte SuperMeat onlangs bekend. SuperMeat werkt aan de kunstmatige productie van vlees op basis van lichaamscellen van pluimvee. Wanneer de methode succesvol is, betekent dit dat het houden van vleeskuikens en het slachten van pluimvee voor de vleesproductie overbodig wordt. Bovendien zal de productie vrijwel geen grond en water vragen en wordt de emissie van broeikasgassen tot een minimum beperkt. 

SuperMeat verwacht dat het met de financiële ondersteuning van de PHW Gruppe mogelijk gaat worden om op korte termijn gekweekt pluimveevlees op de markt te brengen tegen een kostprijs die vergelijkbaar is met die van regulier geproduceerd pluimveevlees. 

Binnen vier jaar

Supermeat verwacht dat het drie jaar duurt voordat het bedrijf het eerste kweekvlees aan restaurants kan leveren. Na die drie jaar wil Supermeat het product binnen twee tot vijf jaar op de markt brengen. 

Topman Peter Wesjohann van de PHW-Gruppe stelt dat het Duitse concern bij verduurzaming niet alleen naar het welzijn in de vleeskuikensector kijkt, maar dat het bedrijf bijvoorbeeld ook een sterke positie wil in plantaardige voedingsproducten. Hij stelt vast dat er wereldwijd behoefte bestaat aan schoner geproduceerde eiwitrijke voedingsmiddelen. 

„De investering in SuperMeat laat zien dat we vooruit denken. We zien deze transactie niet als een financiële investering maar als de start van een strategische samenwerking voor de lange termijn. We willen het bedrijf graag bijstaan bij de productontwikkeling en bij het strategisch positioneren van de producten binnen de Europese markt”, zegt Wesjohann.

Silicon Valley

WUR-onderzoeker Cor van der Weele schat in dat kweekvlees binnen vijf jaar op de markt komt. Dat zei ze tijdens het Pluimvee Symposium in mei 2017. In het Amerikaanse Silicon Valley werken diverse bedrijven hier momenteel aan. 

Tekst: Tom Schotman & Agriholland

Beeld: Ingrid Sweers

Deel deze pagina

Lees ook


Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen