„Retributie NVWA stijgt omdat bedrijven dat willen”

vrijdag 9 februari 2018

De stijging van de NVWA-retributie ligt deels aan de wensen die bedrijven hebben, vertelde minister Schouten aan de Tweede Kamer. „Als de NVWA kosten maakt vanwege de wensen van bedrijven, worden die kosten doorberekend.”

Schouten gaf het voorbeeld van het NVWA-keuringsstation in de Rotterdamse haven. Dat blijft nu langer open omdat exporterende bedrijven daarom hadden gevraagd. Maar, legde de minister uit, langere openingstijden leiden tot hogere kosten, en die moeten worden doorberekend. Schouten snapt dat een ondernemer in Groningen geen zin heeft om te betalen voor die langere openingstijden in Rotterdam. Maar, stelde ze, dat is dan een probleem dat belangenbehartigers, die met de NVWA in gesprek zijn, binnen hun achterban moeten oplossen.

Maar de grotere servicegerichtheid van de NVWA is niet de enige bron van gestegen kosten. Er is ook sprake van een autonome kostenstijging. Dan gaat het bijvoorbeeld over hogere CAO-lonen voor de NVWA-medewerkers. 

Momenteel worden de NVWA-kosten niet volledig gedekt door de retributie. Het ministerie moet nog steeds geld bijlappen. Het doel is wel om de NVWA volledig kostendekkend te maken, maar Schouten kan niet vertellen wanneer dat zal lukken.

Brexit

Het probleem daarbij is dat de minister niet kan zien hoe de kosten zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Het grote probleem daarbij is de Brexit. Dat kan een enorme impact hebben op de kosten, en dus op de retributies, vertelde ze. Er komen bijvoorbeeld extra kosten voor keuringen, voor vrachtbrieven, enzovoorts. En die extra kosten spelen nu al. De NVWA werft nu al extra dierenartsen voor de extra keuringen die ze verwacht na de Brexit te moeten uitvoeren. Want zodra de Brexit een feit is, zal de vraag naar dierenartsen enorm toenemen, en Nederland wil dat moment voor zijn.

Tekst: Wim van Gruisen

Beeld: Ellen Meinen

Deel deze pagina

Lees ook


Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets

Highlights vleeskuikens & leghennen