Jonge pluimvee-ondernemer brengt Gezondheidsei op de markt

woensdag 8 november 2017
aangepast: maandag 13 november 2017

Een lezing van Piet Simons over de veelzijdigheid van het ei en al haar gezondheidseigenschappen, bracht de 24-jarige pluimvee-ondernemer Jarrin Snetselaar op een vernieuwend idee. Binnenkort komt het Gezondheidsei op de markt, in een opvallend roze doosje.

Jarrin Snetselaar uit Lunteren zit van kleins af aan in de eierhandel. Als knaapje van 11, 12 jaar had hij al zijn eigen eierwijkje in Barneveld. “Mijn opa reed en ik leverde de eieren bij de mensen af, en bij een verzorgingstehuis in Barneveld.” Een kleine duizend eieren in de week zette hij zo af. In de tweede van de middelbare school stapte hij over op de legkippenhandel. “Ik kocht ze op en ik zette ze op Marktplaats, als wederverkoper. Opa was weer de bok, die reed me naar de klanten toe”, lacht hij. Het kippen verkopen heeft hij heel lang volgehouden. “Ik doe het nog wel eens. Als ik er vraag naar krijg, scharrel ik ze weer op.”

Thuis in Lunteren heeft de familie Snetselaar een bedrijf met 60.000 vleeskuikens. Daarnaast handelt vader Theo in productierechten en veevoer. Jarrin volgde in Barneveld de pluimveehouderij-opleiding van het Groenhorst College. “Een dag in de week naar school; de rest van de week werkte ik bij legkippenhouder Jan Noorlander”, vertelt hij. Noorlander had destijds 90.000, tegenwoordig 100.000 legkippen. “Toen hadden we het er samen al over hoe we zelf eieren konden vermarkten. Ik ben meer een handelsjongen dan een kippenboer.”

Vertegenwoordiger

In 2015 kwam Jarrin thuis. Voor het bedrijf van zijn vader ging hij op pad als vertegenwoordiger in vleeskuikenvoer. Maar de kuikensector ligt hem niet zo, zegt hij. “Vleeskuikens zijn niet echt mijn ding. Die heb je 5, 6 weken, of 8 als het traaggroeiers zijn, en dan zijn ze weer weg.” Het verkopen van vleeskuikenvoer hield hij een klein jaartje vol. Eind 2015 besloot hij zijn hart te volgen en die ligt in de eiersector. Hij had nog steeds veel contact met Jan Noorlander. “Ik had toch een jaar of wat bij hem gewerkt. De eierprijzen waren slecht en er werd veel over vergaderd; Jan was er hartstikke druk mee, maar het leverde nooit iets op.”

Onder de indruk

Op zeker moment, tijdens de Wereldeidagen van 2015, vertelde Piet Simons een interessant verhaal. De gepensioneerde maar nog altijd gepassioneerde pluimvee-onderzoeker hield een lofzang op het ei vanwege het uitgebreide scala gezondheidseigenschappen. Jan en Jarrin waren allebei onder de indruk. Jarrin: “Het ei is het enige product dat alle voedingsstoffen bevat die nodig zijn voor het leven: uit de inhoud van een ei ontstaat immers een levend kuiken. Eieren bevatten allerlei gezonde bouwstenen, zoals luteïne, selenium, omega-3-vetzuren, jodium, foliumzuur, noem maar op.”

Gezondheidsgoeroe

Jarrin en zijn compaan Jan repten zich na de bijeenkomst naar huis, met een hoofd barstensvol ideeën. Jarrin benaderde eierhandelaar Henk van Hamersveld (Eicom) en zocht contact met de Drentse ‘gezondheidsgoeroe’ Dick Oosterwijk. Onder het motto ‘Making people feel better’ runt Dick in Elp een centrum voor persoonlijke training, voeding- en lifestyleverbetering. Ook Piet Simons (voormalig onderzoeker aan ‘t Spelderholt, tevens oud-voorzitter van de internationale pluimvee-wetenschapsorganisatie WPSA) werd erbij betrokken.

Ei-lab

Jarrin: “Ik heb alle vier de mannen bij elkaar om tafel gebracht, met de bedoeling om samen een gezondheidsei in de markt te zetten.” Piet Simons gaf aan dat hij graag wilde meedenken, als onafhankelijk adviseur. “Zo zijn we aan de gang gegaan. We hadden toen het idee dat we met Pasen 2016 de doosjes op de markt konden hebben, maar dat viel tegen” , grinnikt Jarrin. “Inmiddels is Pasen 2017 al lang achter de rug en we zijn nu net zo ver dat we op ‘lab niveau’ het Gezondheidsei kunnen laten zien.” Het ‘lab’ bevindt zich in een van de legkippenstallen van Noorlander: vier hokken met elk veertig kippen leggen daar de eerste Gezondheidseieren. Jarrin: “Witte kippen, omdat die iets productiever zijn. De witte eieren zijn nog net iets rijker aan voedingsstoffen dan de bruine.”

‘Daglichtlampen’

In de hokken wordt geëxperimenteerd met speciale daglichtlampen. Die bepalen niet alleen het dag- en nachtritme, maar zorgen er tevens voor dat de kleurenfrequentie van het lichtspectrum gedurende de dag op een natuurlijke wijze verandert. Vergelijk het met de zon die ‘s morgens opkomt, ‘s middags het helderst schijnt en ‘s avonds weer langzaam onder gaat. Ook geven die lampen UV-licht af, voor extra aanmaak van vitamine D in de kip.

Podium op de VIV 2018

Jarrin: “We zijn nu op het punt dat we de productie voorzichtig kunnen opschalen. In de buurt van Den Haag zitten drie slagers, die dit soort eieren bij hun verhaal vinden passen. Het vinden van afzet is altijd het moeilijkste onderdeel van de ontwikkeling van een nieuw product, zegt Jarrin. “Daarom sluiten wij ons met het Gezondheidsei graag aan bij het KIP van Oranje platform. Dat is een mooi podium voor allerlei innovatieve producten uit de pluimveesector, waar ons Gezondheidsei er één van is.” Het Gezondheidsei krijgt straks ook zijn eigen stekje in de Kip van Oranje-hal op de VIV Europe 2018. 

Deel deze pagina


Innovatie door cocreatie

Kip van Oranje is een netwerkorganisatie en faciliteert innovatie door middel van samenwerking in de keten. Doel is om de positie van pluimveehouders in die keten duurzaam te versterken door met partners te werken aan vitale concepten, productontwikkeling en promotie. Innovatie door cocreatie dus. Dat krijgt vorm door innovatieve pluimveehouders en hun partners ideeën en concepten een landelijk podium te bieden: Het Kip van Oranje Innovatieplein dat volgend jaar op de VIV Europe 2018 in Utrecht wordt geïntroduceerd. 


Contactpersonen

Highlights vleeskuikens & leghennen