Meer regie over afzet en ontwikkeling van concepten

maandag 4 december 2017

Twee individuele vleeskuikenhouders, Robert Nijkamp uit Raalte en Johan Leenders uit Swifterbant, participeren allebei in het nieuwe pluimvee-innovatieplatform Kip van Oranje. Ze hebben daarvoor ook elk dezelfde motivatie: zelf weer regie krijgen over (een deel van) hun afzet.

Robert Nijkamp (45) en Johan Leenders (26) zitten beiden in het 1 ster Beter Leven concept met traaggroeiende vleeskuikens. Nijkamp is de man achter de Windstreekstal. Hij broedt op nieuwe afzetmogelijkheden voor zijn Windstreekkip. Daar zou Kip van Oranje goed bij van pas kunnen komen, denkt hij.

Windstreekkip

“De huidige concepten voor vlees worden steeds minder flexibel”, stelt de pluimveehouder uit Raalte. “In pluimveevleesconcepten wordt wel geld verdiend; op zich is het daarom een goede ontwikkeling. Maar als boer zit je vast.” Nijkamp levert zijn scharrelvleeskuikens aan Plukon in Wezep. Binnen dit concept liggen zaken als broederij en voerleverancier vast, hier kun je niet in switchen“ bij elk vleesconcept gaat het op die manier. Maar mijn Windstreek-kip ligt als gewoon scharrelvlees bij de Albert Heijn. Dat is een van mijn grootste frustraties. Het is een heel mooi concept, maar ik kan met mijn kip nergens anders naar toe.”

Geen commercieel figuur

Nijkamp broedt al enige tijd op plannen om meer te doen met het Windstreekvlees. Hij wil er nog niet over uitweiden, maar hij probeert andere afzetkanalen te ontwikkelen, buiten het supermarktsegment om. Daar zou het Kip van Oranje-platform goed bij van pas kunnen komen, denkt hij. “Ik ben een boer, maar absoluut geen commercieel figuur. Ik wil best een paar belletjes plegen, maar ik kan niet de hele tijd met marketing bezig zijn.” Wellicht kan Kip van Oranje hem in contact brengen met een ervaren marketeer, verwacht hij. “Of met iemand met contacten binnen de verwerking. Op die manier zou ik zeker wat aan Kip van Oranje kunnen hebben.”

Nieuwe afzet vinden

De Raaltenaar wil graag meer regie in de afzet. “Zoals ik het voor me zie, wil ik een slachterij kunnen opbellen en vragen: ‘wat kost het mij om een kip te laten slachten?’ De slachter wordt dan mijn loonslachter.” Als Nijkamp de touwtjes meer in handen heeft, heeft hij ook meer zicht op – en inspraak in – de marge die hij kan maken, geeft hij aan. Het in eigen beheer laten slachten van kleine batches vleeskuikens door een grote slachterij is dankzij de tracking & tracing-systemen technisch gezien prima mogelijk, weet hij. “Dat kan allemaal, ook bij een grote integratie zoals Plukon. Ik heb al een balletje bij hen opgegooid en ze staan er niet afwijzend tegenover”, geeft hij aan. “Nee, het slachten is het probleem niet. Een goed afzetkanaal zoeken, dát is het allermoeilijkste.”

Ketensamenwerking

Johan Leenders uit Swifterbant zit nagenoeg op dezelfde lijn als zijn collega. Leenders heeft twee stallen met elk 17.500 vleeskuikens in het 1 ster Beter Leven-concept. Leenders’ afnemer is Esbro in Wehl. “Ik zou graag een dynamisch concept willen ontwikkelen, een vleesconcept dat zich continu doorontwikkelt”, geeft hij aan. “En dat in een keten waarin iedereen netjes kan verdienen: de vermeerderaar, de broederij, ik als kippenboer en ook de slachterij”. Leenders vervolgt: “Het Kip van Oranje-platform is precies wat we nodig hebben om samen verder vooruit te komen. Samenwerking door de hele keten heen, dat is wat me aanspreekt.”

Bedrijfsgegevens

Robert Nijkamp is pluimvee- en melkveehouder in Raalte. Hij heeft 40 melkkoeien en 70.000 vleeskuikens. “Het is allebei hobby, maar de vleeskuikens leveren het meeste geld op”, grapt hij. Bedrijfseconomisch gezien is de verhouding koeien/kuikens grofweg 20/80.  Nijkamp ontwikkelde met diverse partners een revolutionair nieuw stalconcept, de Windstreekstal. Sinds 2 jaar zitten daar 26.000 kuikens in; de overige 44.000 zitten in twee traditionele scharrelstallen.

Johan Leenders in Swifterbant werkt in een vof met zijn moeder. Behalve 35.000 vleeskuikens hebben zij een akkerbouwbedrijf van 50 hectare. Ze telen bieten, aardappelen, uien, wortelen en tarwe. De tarwe wordt gebruikt als voer voor de kuikens: Leenders bestelt kernvoer van de fabriek en mengt daar de eigen tarwe bij. De kippenmest gaat over het bouwland.

Beide pluimveehouders produceren volgens het 1 ster Beter Leven-concept en werken met dezelfde lijn, de Hubbard 757. “Echte traaggroeiers”, aldus Leenders. In dit concept zitten de vleeskuikens met maximaal 10 stuks (25 kg) op een vierkante meter. Ze groeien 56 dagen, wat resulteert in zo’n zes rondes per jaar. Gangbare vleeskuikens groeien 35 à 36 dagen en zitten met z’n negentienen op een vierkante meter. De Kip van Morgen zit er met 49 dagen zo’n beetje tussenin.

Deel deze pagina


Innovatie door cocreatie

Kip van Oranje is een netwerkorganisatie en faciliteert innovatie door middel van samenwerking in de keten. Doel is om de positie van pluimveehouders in die keten duurzaam te versterken door met partners te werken aan boerderij-innovaties, datasharing, vitale ketenconcepten, productontwikkeling en promotie. Innovatie door cocreatie dus. Dat krijgt vorm door innovatieve pluimveehouders, hun partners en concepten een landelijk podium te bieden: Het Kip van Oranje Innovatieplein dat op de VIV Europe 2018 in Utrecht wordt geïntroduceerd. 


Contactpersonen

Highlights vleeskuikens & leghennen