Laat Nederlandse burgers zien hoe mooi onze sector is!

Erp, dinsdag 6 juni 2017

Fransen Gerrits BV ging in Brazilië kijken naar de productie van soja. Sojameel is een belangrijke grondstof in veevoer maar niet zo belangrijk als milieufanaten doen geloven.

Er worden geen bossen gekapt voor Nederlands veevoer. Nederland verwerkt ongeveer 1,5 miljoen ton sojameel per jaar. Dat is meel uit Argentinië, Brazilië en de VS (en enkele kleine sojaproducerende landen). Brazilië zal dit jaar ruim 110 miljoen ton sojabonen produceren. Dat levert ongeveer 25 miljoen ton olie op en 85 miljoen ton meel (de waarde is 50:50).

Voor deze kleine bijdrage aan de Braziliaanse export eisen wij veel: minimaal moet de soja voldoen aan de Fefac duurzaamheidsstandaarden (de Europese club van mengvoerbedrijven) maar het moet soms ook RTRS (nog iets duurzamer) of non-GMO (niet genetisch gemodificeerd) zijn. Daar betalen we extra voor maar de grootste sojagebruiker van de wereld (China) boeit het (nog) niet.

Grootschaligheid

Ik ben onder de indruk van de Braziliaanse landbouw. Het is grootschalig en maakt gebruik van de modernste technieken. Verreweg de meeste soja is genetisch gemodificeerd zodat de opbrengst per hectare maximaal is. De boerderijen zijn grootschalig en efficiënt ingericht en maken gebruik van de nieuwste en grootste machines.

De boer runt een enorm bedrijf met veel personeel en loopt serieus risico. Grote bedrijven als ADM en Cargill verwerken niet alleen de bonen tot meel en olie, maar ondersteunen de boeren ook in de teelt en de bedrijfsvoering. Amerikaanse landbouwtechniek en de beurshandel van Chicago zorgen voor optimaal rendement van de boer.

Gewone man

Ook voor de “gewone man” brengt de soja welvaart en welzijn. De medewerkers van ADM worden goed verzorgd. Rondom de fabrieken en de exporthaven wordt de omgeving Aangepakt (groen, betere wegen, stadsontwikkeling) en medewerkers worden onderwezen in veiligheid en hygiëne.

Wat ik hierboven beschrijf voor soja geldt ook voor mais, koffie, vlees en katoen. Brazilië heeft zijn huidige welvaart te danken aan de landbouw. Natuurlijk zijn ze kritisch over ontbossing, gebruik van pesticiden en arbeidsomstandigheden en zijn er NGO’s die druk uitoefenen. Maar men is trots op de landbouw.

Jubileum

Dat brengt me bij Nederland. Ook een land dat zijn welvaart voor een groot deel te danken heeft aan de landbouw en een land dat veel voedsel haalt van een hectare (spaarzame) grond. Ik ben er trots op dat ik daar een deel van mag uitmaken. Samen met onze klanten en leveranciers maken we voedzaam en veilig voedsel. Nooit meer honger was de wens na de tweede wereldoorlog en dat hebben we met verve ingevuld.

Mijn bedrijf is 120 jaar geleden opgericht door mijn overgrootvader. Dat jubileum vieren we dit jaar en daar betrekken we graag onze klanten bij en dan in het bijzonder de kinderen van onze klanten. Zij zijn hopelijk de nieuwe generatie boeren en/of zijn trots op wat hun ouders en grootouders (of nog verder terug) hebben bereikt.

Korte vlog maken

We vragen deze kinderen een korte vlog te maken waarin ze deze trots laten zien. Plaats de vlog op facebook met de vermelding #fransengerrits en de meest gedeelde filmpjes verdienen een mooie prijs. Kijk op de facebook-pagina van Fransen Gerrits voor de voorwaarden. Hopelijk worden er mooie filmpjes gemaakt en worden ze veel gedeeld. Vooral buiten de agrarische sector. Laat burgers van Nederland zien hoe mooi onze sector is en hoe trots we zijn. En dat er voldoende perspectief is met jeugd die vooruit wil!

Huub Fransen

Portrait foto Huub Fransen

Huub Fransen (1971) is de vierde generatie uit een molenaarsfamilie. In het dagelijks leven is hij directeur en eigenaar van mengvoerbedrijf Fransen Gerrits. Hij heeft een gezin met drie kinderen en is woonachtig in het Brabantse Erp. Naast zijn dagelijkse werk is hij bestuurlijk actief binnen de mengvoederbranche in ondermeer Nevedi en PDV. 

Beeld: Huub Fransen


Deel deze pagina

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje