Waarom liegt iedereen tegenwoordig?

Heeswijk-Dinther, donderdag 1 februari 2018
aangepast: vrijdag 2 februari 2018

Nu de koeienboeren plotseling veel meer tweelingen krijgen, de mesttransporteurs worden beschuldigd van grootschalige fraude en de innovatieve pulskorvissers door hun Franse en Belgische collega’s - met valse foto’s van verminkte vissen - om zeep worden geholpen en onze kippen stiekem worden besmet met fipronil, komt deze vraag op: ‘Waarom liegt iedereen tegenwoordig?’

Liegen is gratis

Simpel, het is vaak goedkoper en effectiever dan de werkelijkheid weergeven als je iets wilt bereiken. Om over de waarheid maar niet te spreken; die kan voor iedereen anders zijn. De president van de Verenigde staten heeft het al veel langer door: de vraag naar waarheid is niet groot. De meeste mensen geven de voorkeur aan fictie, al of niet in digitale vorm. Op basis van feiten aantonen wat de werkelijkheid is, behoeft onderzoek en kost veel geld, tijd en vraagt enorme inspanningen. Zijn daarna de bevindingen vastgelegd in een mooi rapport, dan kan iemand anders, met zijn eigen waarheid, gewoon gratis liegen dat de resultaten niet kloppen en kun je weer opnieuw beginnen.

Disney verkoopt beter

Negatieve boodschappen worden zeer snel via de sociale media verspreid met een in blokletters getwitterde ONHEILSTIJDING, ook al klopt er van de inhoud feitelijk weinig of niets. 
De waarheid is sowieso niet z’n sterk concept. Het is afhankelijk van de visie of doelstelling die de verkondiger ervan heeft. Ik vertelde eens een marketeer van een supermarkt het verhaal van ons familiebedrijf. Zijn reactie was: ‘Wat een mooi verhaal man, maar kan het niet een beetje minder waar zijn? Plak er liever een plaatje van Disney op, dat verkoopt veel beter.’ Helaas, een lulverhaal verkoopt nog altijd beter dan de werkelijkheid.

Verleiding

Ik zal het hier niet opnemen voor de rundveehouders die hun unieke en betrouwbare I&R-systeem in diskrediet brengen om een klein voordeel te behalen, maar ik vraag me wel af hoe ze in de verleiding zijn gekomen (of gebracht) om massaal zoiets stoms te doen. Iedereen is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden, maar er zijn ook andere factoren die daaraan debet zijn. Het kan komen doordat ze zich toch al gecriminaliseerd voelen door het heftige debat rond de voedselproductie, het milieu en de volksgezondheid. Het gevoel om onder een vergrootglas te liggen, waardoor het vertrouwen tussen boeren en consumenten wordt aangetast. Daarnaast het gevoel van onmacht door de inconsequente regelgeving die hen door de strot wordt geduwd, en het gevoel om niet gehoord te worden. 

Inconsequente regelgeving

Namens onze maatschappij neemt de minister van Landbouw een stevige positie in met betrekking tot de kalverfraude. Ze moet ook wel, in deze situatie. Ik hoop dat ze zich daarnaast ook realiseert dat de overheid medeverantwoordelijk is voor de ontstane situatie. De inconsequente regelgeving die vaak gespeend is van voldoende agrarische kennis, maakt van de aardigste boer nog een echte leugenaar. De regeerperiodes van onze vorige staatssecretarissen hebben daar veel mee te maken. Voor hen was de ‘waarheid’ kennelijk dat de boeren niet te vertrouwen zijn, en nu is dat ook werkelijk waar gebleken.

Gelukkig hebben we de wetenschap nog.

Hoe toon je nog betrouwbaar aan wat er werkelijk aan de hand is? In de wetenschap probeert men de feiten te meten en te interpreteren. Maar zelfs wetenschappers verzinnen soms hun eigen data om hun persoonlijke ‘waarheid’ te bevestigen. Dat maakt het moeilijk om nog iets duurzaams en innovatiefs van de grond te krijgen. Uitgebreide milieueffectrapportages ten spijt, er is altijd wel iemand die je plan op de een of andere manier bedreigend vindt voor zijn of haar eigen waarheid. Innovaties zijn disruptief en gaan bijna altijd ten koste van de gangbare werkwijze. 
En zo eindig je bij de rechter. Jammer, maar ook daar wordt bijna niemand gelukkig van.

Hoe eindig ik deze column positief?

Deze tijd vraagt veel van ons als agrarische sector. We hebben echter geen andere alternatieven dan door te werken aan het vertrouwen van onze consumenten en van de maatschappij. Er is volgens mij op de lange termijn maar één weg naar duurzaamheid. Niet liegen! Blijf open en eerlijk communiceren met de omgeving, sta open voor kritiek en blijft op zijn minst in de buurt van de werkelijkheid. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.

Marcel Kuijpers

Portrait foto Marcel Kuijpers

Pluimveehouder Marcel Kuijpers is samen met zijn broer Cor en zijn neven Jan en Joris eigenaar van Kuijpers Kip. Ze houden vleeskuikens en vleeskuikenouderdieren. Kuijpers Kip is één van de initiatiefnemers van het Nieuw Gemengd Bedrijf in het Noord-Limburgse Grubbenvorst. Zij willen binnen dat bedrijf een vermeerderingsbedrijf, 960.000 vleeskuikens en een pluimveeslachterij realiseren. Binnen het Nieuw Gemengd Bedrijf willen meerdere bedrijven gaan samenwerken om de reststromen via een bio-massacentrale  te verwerken tot waardevolle producten.

Beeld: Susan Rexwinkel (archief Agrio)


Deel deze pagina

Reacties

  • Jan Willem Grievink

    Jan Willem Grievink, 01-02-'18 12:27

    Helemaal eens Marcel, maar helaas is het niet zo dat anderen maar zelf moeten weten wat ze doen. De sector zal over hen een oordeel moeten vormen, voordat de overheid/ consument dat zal doen.

  • Leo

    Leo, 01-02-'18 17:44

    liegen is de weg van de minste weerstand, altijd over het zelfde antwoordt liegen is onmogelijk en daar vallen de meeste leugenaars door de mand,zie het bekende spreekwoord al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.

  • Willem

    Willem, 01-02-'18 19:44

    Ik vind het betoog van Marcel boeiend en genuanceerd. Fijn dat een belangrijke speler uit de pluimveesector een pleidooi houdt voor meer eerlijkheid en openheid. Succes met het duurzame NGB in Grubbenvorst. Groet, Willem.

Laat een bericht achter

Pluimveeweb nodigt u uit om te reageren op artikelen en stelt inhoudelijke reacties op prijs. De redactie behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, aanstootgevende en commercieel ingegeven reacties te verwijderen.


Vakblad

Ontvang zes keer per jaar het vakblad Pluimveeweb, voor diepgaande informatie.

Gratis voor pluimveehouders!

Aanvragen

Nieuwsbrief

Ontvang op dinsdag, donderdag en zaterdag het belangrijkste pluimveehouderijnieuws in uw e-mail.


Kennispartners

Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.

  • Logo van AgruniekRijnvallei
  • Logo van Coppens Diervoeding
  • Logo van Cobb Europe
  • Logo van Global Feed Mill
  • Logo van Big Dutchman
  • Logo van Vencomatic
  • Logo van Avivet
  • Logo van Kip van Oranje
  • Logo van Poultry Vets