Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetLidl en Kipster breiden uit en lanceren Kipster-brood

Kipster opent derde stal in Barneveld en zoekt nog zeven locaties in Nederland

Lidl en Kipster breiden uit en lanceren Kipster-brood

Kipster had tot dusver twee pluimveebedrijven in Nederland. Daar is in Barneveld nu een derde bijgekomen.
Kipster had tot dusver twee pluimveebedrijven in Nederland. Daar is in Barneveld nu een derde bijgekomen.
Kipster heeft een derde Kipster-stal geopend in Barneveld en wil zo snel mogelijk doorgroeien naar tien locaties in Nederland. Kipster zoekt nog zeven pluimveehouders met een bestaand bedrijf of geschikte vergunning. Daarnaast komt Lidl binnenkort met een nieuw product: Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit, worden bemest met Kipster-kippenmest. Hiermee is de Kipster-kringloop gesloten, aldus Lidl en Kipster.

Er staat twee Kipster-pluimveebedrijven in Nederland, in Oirlo (LB) en Beuningen (GD). In Barneveld is daar met het bedrijf van Mattias en Celine Breen-Beek nu een derde bij gekomen omdat de vraag naar Kipster-eieren is toegenomen. Het bedrijf van Breen en Beek heeft twee stallen met in totaal 40.000 hennen.

Lidl en Kipster willen doorgroeien van drie naar tien Kipster-boerderijen in Nederland. Dat maakten Lidl en Kipster donderdagmiddag 18 juli bekend tijdens een bijeenkomst voor ngo’s, banken, boeren en media in het Rijk van de Keizer in Amsterdam, meldt FoodPersonality. Bestaande bedrijven die willen omschakelen naar Kipster, zijn welkom. Lidl wil binnen nu en enkele jaren namelijk 75 miljoen Kipster-eieren per jaar afnemen. Dat is bijna net zoveel als de 80 miljoen eieren die in het vijfjarige bestaan van Kipster zijn verkocht door Lidl.

Het vinden van nieuwe locaties is niet makkelijk in Nederland, geeft Ruud Zanders van Kipster aan. Als de stallen nog recent genoeg zijn en er voldoende ruimte is in het bouwblok, dan kunnen ze worden aangepast. Zijn ze een jaar of zeven à acht, dan kan het mogelijk interessanter zijn om nieuw te bouwen. Dat moet per situatie worden bekeken, volgens Zanders. Stallen met zo'n 20.000 tot 25.000 henplaatsen zijn het meest ideaal.

Kipster-brood

Naast Kipster-eieren, heeft Lidl ook Kipster-vleesproducten in het assortiment, gemaakt van vlees van haantjes en uitgelegde kippen. Daar komt binnenkort een derde product bij: Kipster-brood. Met dit volkorenbrood, gemaakt van Groningse tarwe, sluiten Lidl en Kipster de kringloop op een vooruitstrevende manier. Op de akkers van vier Groningse akkerbouwers wordt Kipster-mest uitgereden. Van de oogst wordt brood gemaakt, dat binnenkort verkrijgbaar is bij Lidl.

Sluiting kringloop

Reststromen, zoals brood dat in de Lidl niet wordt verkocht, gaan in het kippenvoer van de Kipster-hennen. Vanaf de leeftijd van veertig weken bestaat Kipster-voer voor minimaal 90 procent uit brood en andere circulaire grondstoffen, geeft Zanders aan. Kipster-kippen zetten het voer om in eieren, vlees en mest. De mest gaat naar de akkers. Zo beogen Lidl en Kipster de kringloop optimaal te sluiten. Dit project realiseren zij samen met Agrifirm (zaaigoed), Bakkerij Fuite, NijsenCompany (reststromen kippenvoer) en vier Groningse akkerbouwers.

Ruud Zanders, mede-oprichter van Kipster, is blij met de uitbreiding en het nieuwe project. „De klus is pittig, omdat het in Nederland lastiger is om geschikte grond met de juiste vergunning te vinden dan om water in de Sahara te vinden. Dat geldt ook voor dit soort toekomstbestendige duurzame initiatieven. Toch hebben we er het volste vertrouwen in dat boeren, banken en andere belanghebbenden samen met ons de broodnodige duurzaamheidssprong gaan maken.”

Pigster

De oprichters van Kipster werken daarnaast al enige tijd aan een vervolg op Kipster: Pigster. Duurzamer en diervriendelijk varkensvlees, ook weer in een exclusieve samenwerking met Lidl. „We gaan op een vergelijkbare manier te werk als bij Kipster: ook met langdurige contracten en we gaan ook bij Pigster uit van de behoefte van het dier. We hopen dit najaar nog te starten met de bouw van de Pigster-varkensboerderij”, zegt Maurits Groen, mede-oprichter van Kipster. De Pigster-producten komen ook weer exclusief bij Lidl in het schap te liggen.

A prototyping mindset

Commerciële vaardighedenFood Hub
In deze online opleiding leer je hoe je gemakkelijk jouw voedselidee kunt ontwikkelen en een essentiële mindset kunt verwerven voor verandering. We nemen je stap voor stap mee en moedigen je aan om belangrijke strategische beslissingen te nemen.
Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top