Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBelangenbehartigingZLTO wint reclameklacht over vlees en zuivel tegen Greenpeace

Reclame Code Commissie acht klachten over lespakket Greenpeace gegrond

ZLTO wint reclameklacht over vlees en zuivel tegen Greenpeace

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.
Een lespakket van Greenpeace over vlees en zuivel is ZLTO en Agrifacts in het verkeerde keelgat geschoten. Zij stapten naar de reclamerechter. Een zevenkoppige commissie boog zich over deze klacht en oordeelde dat het lespakket kinderreclame is én misleidende claims bevat. Zo maakte ZLTO dinsdag 20 augustus bekend.

Het lespakket gaat over de impact van vlees en zuivel op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Het voedt angstgevoelens bij kinderen met de welbekende beelden van ronkende schoorstenen, bedreigde diersoorten, zieke kinderen en brandende regenwouden.

Kinderreclame

Het lespakket schreeuwt onder andere dat vleesproductie de oorzaak is van honger op de wereld, vlees eten mensen ziek maakt en dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto’s. Dat schoot boeren en tuinders in het verkeerde keelgat. „We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen”, zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. „Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie met als doel kinderen minder vlees en zuivel te laten eten. Wij wilden dit niet laten gebeuren en daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt.”

Gelijk

Inmiddels ligt er een uitspraak, en die geeft ZLTO gelijk. Dit is reclame verpakt als lespakket en overtreedt een aantal reclameregels. Greenpeace krijgt het advies om claims die te kort door de bocht gaan aan te passen, zoals ‘Vlees is honger’ en ‘De industriële vleesproductie maakt mensen ziek’. ZLTO en Agrifacts volgen dit uiteraard op de voet. Mocht Greenpeace in gebreke blijven, dan kunnen zij in hoger beroep gaan.

Greenpeace mag daarentegen wel beweren dat vlees en zuivel niet nodig zijn om gezond te blijven. Ook de verschillende stellingen over de impact van vlees op het klimaat zijn volgens de Reclame Code Commissie voldoende onderbouwd.

School

De scholen zijn weer begonnen. Op school bereiden kinderen zich voor op hun toekomst. Het biedt kinderen een veilige en vertrouwde plek om te leren, maar school lijkt steeds vaker een plek waar zogenaamde goede doelen hun eenzijdige wereldbeeld opdringen via lesmaterialen en spreekbeurten. Halve waarheden en hele leugens regeren. Dat is pure reclame over de rug van kinderen. Dat is geen wenselijke ontwikkeling, volgens ZLTO. Uiteraard is het aan ouders en jongeren zelf om te bepalen wat en hoe ze gezond eten, maar altijd op basis van eerlijke en echte feiten.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: ZLTO

Bron: ZLTO

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top