Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijAlbert Heijn, Aldi, Lidl en Plus moeten eierdoosjes aanpassen

Eierdoosjes biologische en vrije uitloopeieren waren misleidend tijdens ophokplicht

Albert Heijn, Aldi, Lidl en Plus moeten eierdoosjes aanpassen

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.
De verpakkingen van biologische en vrije-uitloopeieren van Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegdam (bij Dekamarkt) waren misleidend voor consumenten tijdens de ophokplicht voor pluimvee, oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC). Zo stond er een plaatje van een leghen die op het gras loopt op de eierdoosjes, terwijl de hennen in werkelijkheid opgehokt zaten.

Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegdam (bij Dekamarkt) hebben zich schuldig gemaakt aan misleiding van de consument, oordeelt de RCC. Lidl deed dat onder meer met een plaatje van een kip in het gras op de eierdoos. Aan de binnenzijde van de eierdozen die Aldi verkocht stond de tekst: ‘Een vrije-uitloopei is een ei gelegd door een kip die de mogelijkheid heeft om buiten te lopen. Een kip die overdag ook buiten kan lopen heeft een afwisselender leven.’ Op de website van de supermarktketen stond een zin over frisse lucht en een vrije uitloop voor het pluimvee.

Dat beeld van het kippenleven klopte echter niet met de realiteit, omdat de kippen vanwege de ophokplicht binnen moesten blijven. Daarom is de informatie over de leefomstandigheden niet genuanceerd genoeg, oordeelt de RCC. Die stelt dat supermarkten consumenten ‘in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen’ als ze uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop.

Aldi past tekst op eierdoosjes aan

Lidl heeft in zijn verweer aangegeven dat het de verpakking niet kan aanpassen bij elke noodsituatie, zoals een ophokplicht. Aldi wil de teksten wel aanpassen, maar is niet overtuigd van de impact ervan op consumenten. Volgens de supermarktketen pakken mensen een doos eieren in een split second, ongeacht de tekst op het doosje. Toch stelt het bedrijf een extra zin voor die benadrukt dat kippen soms binnen moeten blijven vanwege overheidsmaatregelen.

De overheid stelde de afgelopen jaren meerdere keren een ophokplicht in om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Voedselwaakhond Foodwatch diende over meerdere supermarkten een klacht in bij de RCC.

Het gaat bij Aldi, Plus en Wegman (Dekamarkt) om vrije uitloopeieren en bij Lidl om biologische eieren. Albert Heijn ging zowel bij vrije uitloop als bij biologische eieren de fout in. Deze supermarkten zullen de verpakking van hun eieren moeten aanpassen zodra er weer een ophokplicht wordt ingesteld. Er loopt nog een bezwaartermijn van 14 dagen waarin de supermarkten bezwaar kunnen maken tegen de uitspraken. Doen zij dit niet, dan wordt het besluit definitief.

Klachten afgewezen

Foodwatch diende meer klachten in over misleidende eierdoosjes. De klachten tegen Blije Kip (buitenei, biologisch en vrije uitloop), Jumbo (vrije uitloop en biologisch) en Rondeel van Albert Heijn zijn afgewezen. Foodwatch maakt bezwaar tegen de uitspraken over Blije Kip en zal de overige uitspraken nog nader bestuderen voor mogelijke vervolgstappen.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top