Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetUnie van Pluimvee Producenten wordt een coöperatie en richt UPP Sales bv op

Unie van Pluimvee Producenten wordt een coöperatie en richt UPP Sales bv op

V.l.n.r. sectorhoofd leg Klaasjan Salomons, sectorhoofd vlees Paul Grefte en voorzitter Harry Ketels van de Unie van Pluimvee Producenten (UPP).
V.l.n.r. sectorhoofd leg Klaasjan Salomons, sectorhoofd vlees Paul Grefte en voorzitter Harry Ketels van de Unie van Pluimvee Producenten (UPP).
De Unie van Pluimvee Producenten (UPP) wordt vanaf 1 januari volgend jaar een coöperatie in plaats van een vereniging. Bovendien wordt dan ook UPP Sales bv opgericht met de coöperatie als enige aandeelhouder van de bv.

Dit werd afgelopen maandag 4 november besloten tijdens de bijzondere algemene ledenvergadering van de UPP. Tijdens de vergadering verleenden de aanwezige leden unaniem goedkeuring aan de omzetting van de vereniging in een coöperatie U.A. en de oprichting van UPP sales bv, met de coöperatie als enige aandeelhouder van de bv.

UPP-voorzitter Harry Ketels legt uit waarom de organisatie wordt omgezet van een vereniging naar een coöperatie. „Door de groei van de UPP vonden we dat de structuur van de organisatie moest worden doorgelicht en zo nodig moest worden aangepast aan de groeiambities en de belangen van de leden. Dat hebben we gedaan.”

Vermogensuitkering

„De huidige status van een vereniging brengt beperkingen met zich mee op het gebied van persoonlijke aansprakelijkheid en fiscale plichten. Door deze omzetting pakken we deze beperkingen aan. Zo heeft een coöperatie de mogelijkheid tot vermogensuitkering aan haar leden. Binnen een coöperatie kunnen we ledensoorten van elkaar scheiden en voor elke ledensoort een verdeelsleutel toekennen voor een resultaatuitkering. Hierin gaan we onderscheid maken in leden die hun verkoopbemiddeling door ons laten doen of alleen lid zijn”, legt Ketels uit.

„Een coöperatie beperkt ook de aansprakelijkheid. Het beschermt het bestuur en ook de leden voor mogelijke schulden. Bovendien biedt een coöperatie meer mogelijkheden voor economische activiteiten.”

Enig aandeelhouder

UPP Sales bv wordt vanaf 1 januari ook opgericht met de coöperatie als enige aandeelhouder van de bv. Dat de coöperatie enig aandeelhouder wordt, noemt Ketels logisch. „We willen het complete beheer van de bv in eigen handen houden, in de handen van leden-pluimveehouders.”

UPP Sales bv is opgericht omdat het UPP-bestuur de coöperatieve activiteiten wil scheiden van de economische activiteiten. „Met UPP Sales bv zetten we in op verdere professionalisering van de handelsactiviteiten, gericht op verkoopbemiddeling voor leden. UPP Sales bv gaat haar positie verder uitbouwen bij afnemers in Noordwest-Europa, als het loket om ‘direct’ zaken te doen met leghennen- en vleeskuikenhouders. Klanten kiezen daarmee voor een betrouwbare partij, die staat voor continuïteit, leveringszekerheid en eerlijke handel.”

„Met de omzetting naar een coöperatie en oprichting van een verkoop bv zorgen we als bestuur voor een sterker, flexibeler, bedrijfsmatiger en toekomstbestendigere organisatie, met leden van de coöperatie die het ‘roer in handen houden’ . Daarmee is de Unie van Pluimvee Producenten gereed voor verdere groei en ontwikkeling, afgestemd op haar kerntaken”, besluit Ketels.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Tom Schotman

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top