Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt eierenKipproducten voldoen aan vrijwel alle criteria voor voedseltrends 2025

Consument wil geen vleesvervangers meer

Kipproducten voldoen aan vrijwel alle criteria voor voedseltrends 2025

Het lijkt erop dat de pluimveesector wereldwijd goed gepositioneerd is om te profiteren van de belangrijkste trends in de voedingsmiddelenindustrie. Kip staat bekend om gezondheid en gemak en deze trends sluiten goed aan bij wat consumenten in de westerse wereld het komende jaar verwachten. Dat stelt het internationale marktonderzoeksbureau Innova Market Insights in zijn Top 10 Food and Beverage Trends 2025. De eerste trend: consumenten geven aan niet tevreden zijn met plantaardige voeding en ze geven aan om over te stappen op producten die geen vlees imiteren.

Kip en eieren blijken helemaal te passen in wat de consumenten voor de komende jaren willen. Het zijn producten met een hoge kwaliteit aan ingrediënten. Het zijn puur natuurlijke producten zonder chemische ingrediënten, niet ultraprocessed en dragen bij aan een lage klimaatvoetafdruk en klimaatbewust consumeren. Verder zijn kip en eieren authentieke voedselproducten, die bovendien gemakkelijk zijn te bereiden en veelzijdig zijn.

Kip en ei passen in iedere wereldkeuken en zijn perfect geschikt om nieuwe smaken en kookmethoden te ontwikkelen. Kip en ei passen ook bijzonder goed in de gezonde keuken. Beide zijn eiwitbronnen vol vitaminen en mineralen, maar zonder het hoge vetgehalte. De producten sluiten aan bij de gezondheidstrends. Als laatste aspect waarom kip en eieren aansluiting vinden bij de voedseltrends is de betaalbaarheid voor een kwalitatief hoogwaardig voedselproduct.

Voedseltrends

Innova heeft een aantal trends beschreven. Zo willen consumenten als eerste belangrijkste trend ingrediënten met hoge kwalitatieve kenmerken, zoals gezondheidsvoordelen, voedingswaarde, versheid en houdbaarheid, en natuurlijkheid. De tweede trend is dat de meeste consumenten proactief zullen zijn over hun gezondheid.

Deze zogenaamde precision wellness-trend combineert personalisatie met uitgebalanceerde voeding en gemak in functionele voedingsproducten. Personalisatie kan volgens Innova bestaan ​​uit producten die zijn afgestemd op levensfasen, levensstijl, fysieke en mentale gezondheidsbehoeften en geslacht. Vrouwengezondheid, gewichtsbeheersing, stemmingsondersteuning en prestaties behoren tot de belangrijkste groeigebieden in precisie wellness.

Nieuwe smaken

De derde trend voor 2025 is nieuwe smaken. Consumenten zoeken plezier en opwinding in voedselproducten. Ze willen genieten van onverwachte smaken. Gezondheid is de vierde trend. De focus van consumenten ligt nu weer op darmgezondheid, wat opnieuw de belangrijkste drijfveer is voor functionele voedingsproducten. Trend vijf is plantaardige voeding. Fabrikanten moeten deze opnieuw bekijken.

Geen vleesvervangers meer

Consumenten zijn namelijk niet 100 procent tevreden met plantaardige producten. Ze willen producten die minder bewerkt zijn, natuurlijker, lekkerder smaken en een betere textuur hebben, gezondheidsvoordelen bieden en het milieu ondersteunen. Consumenten hebben ook zorgen over de gezondheidsrisico’s van het eten van ultrabewerkte voedingsmiddelen en daarmee ook de huidige generatie vleesvervangers.

Duurzaamheid, de zesde trend, gaat over de zorg van consumenten over klimaatverandering en de duurzaamheidsinspanningen van fabrikanten. Consumenten zijn zich bewust van klimaatverandering en zoeken naar klimaatgerelateerde acties, zoals duurzame landbouwpraktijken.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Nick Frens

Bron: Marktonderzoeksbureau Innova

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top