Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenPolitiek en beleidTweede Kamer laat PAS-melders in de steek volgens verbijsterd Agractie

Tweede Kamer laat PAS-melders in de steek volgens verbijsterd Agractie

Agractievoorzitter Alien van Zijtveld.
Agractievoorzitter Alien van Zijtveld.
PAS-melders worden volgens Agractie vogelvrij verklaard door een aantal moties die gisteren werden aangenomen door de Tweede Kamer. De boerenactiegroep reageert onthutst.

Bij de moties gaat het volgens Agractie met name om die van Vedder (CDA) en Grinwis (CU) en van Bromet (GL/PvdA) en Van Campen (VVD). ‘Wanneer deze moties zouden worden uitgevoerd dan kan de minister de 1 mol rekenkundige ondergrens nog niet invoeren zodra zij een – hopelijk positief – advies van de afdeling Advies van de Raad van State heeft ontvangen.’ Dat zou volgens Agractie binnen een paar maanden kunnen zijn. ‘Met de snelle invoering van zo’n rekenkundige ondergrens zou er voor de meeste PAS melders ‘zicht op legalisatie’ ontstaan en dat is nodig om handhaving te ontlopen.’

Pas na gerechtelijke procedures

Uitvoering van de motie van Vedder en Grinwis zou volgens Agractie betekenen dat het nog minimaal anderhalf jaar duurt voordat er ‘zicht op legalisatie’ ontstaat’. ‘Zij bepleiten om de rekenkundige ondergrens van 1 mol pas in te voeren na afloop van eventuele gerechtelijke procedures. Zoveel tijd hebben de PAS melders en provincies niet.’

Ondergrens en drempelwaarde

‘In het Tweede Kamerdebat heeft de minister keer op keer uitgelegd dat het voor de invoering van een rekenkundige ondergrens nog niet nodig is om een stikstofemissiereductieplan te hebben, zoals Bromet en Van Campen willen’, aldus vervolgt Agractie. ‘De minister heeft daarbij de dezelfde argumentatie gehanteerd als bij de invoering van de 25 km afkapgrens.’ Anders ligt dat volgens Agractie bij de invoering van een beleidsmatige drempelwaarde. ‘Maar daarvan is nu geen sprake. Ook Arthur Petersen, de initiator van de rekenkundige ondergrens van 1 mol, benadrukt in zijn rapport het verschil tussen een rekenkundige ondergrens en een drempelwaarde.’

Krokodillentranen

Agractie vraagt zich af of de Kamerleden de uitleg van de minister ‘niet begrijpen of niet willen begrijpen’. Het lijkt er volgens de boerenactiegroep sterk op dat partijpolitieke belangen een grotere rol spelen dan de ellende waarin PAS melders zijn terecht gekomen. ‘De uitingen van zorgen over de PAS melders zijn blijkbaar krokodillentranen geweest.’

Moties niet uitvoeren

Agractie roept de minister dan ook op om de moties niet uit te voeren en de rekenkundige ondergrens zo snel mogelijk in te voeren. ‘Wij realiseren ons het niet onmogelijk is dat de rekenkundige ondergrens in een juridische procedure sneuvelt maar gaan ervan uit dat de Commissie Schoof gaat zorgen voor een definitieve oplossing voor de vergunningenproblematiek.’

Geborgde emissiereductie

Wat Agractie betreft is dat door de invoering van een drempelwaarde in de vorm van wettelijk vastgestelde significantiestroken langs stikstofgevoelige habitats. ‘Daar moet dan wel een geborgde emissiereductie tegenover staan, die er overigens al is middels afroming dier- en fosfaatrechten en opkoopregelingen.’

KDW uit de wet

Daarnaast is Agractie van mening dat de op KDW gebaseerde depositiedoelstellingen uit de wet moeten. ‘In plaats van sturen op stikstof moeten we toe naar een natuurbeleid waar de Staat van Instandhouding centraal staat, zoals ook de Europese richtlijnen voorschrijven.’

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Bas Lageschaar

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top