Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijMisleiding eierdoosjes: Foodwatch stapt opnieuw naar de Reclame Code Commissie

Misleiding eierdoosjes: Foodwatch stapt opnieuw naar de Reclame Code Commissie

De ophokplicht is ruim drie maanden van kracht. In het eierschap en de webshop van de grote supermarkten ziet de consument nog veel uitingen van ‘vrije uitloop’ voor kippen. Diverse eierproducenten kiezen ervoor om op de verpakking een disclaimer te doen. Naar de mening van waakhond Foodwatch is dit te klein en zeer onopvallend. Foodwatch noemt dit misleidend en stapt op nieuw naar de Reclame Code Commissie (RCC).

Vorig jaar stapte Foodwatch naar de RCC, de organisatie kreeg gelijk dat 10 doosjes bij 6 supermarkten misleiden. Volgens Foodwatch gaat de misleiding door en daarom stapt zij opnieuw naar de RCC. Foodwatch vindt de kleine stickercorrectie onvoldoende en ook zou de consument op de webshop worden misleid. Als voorbeeld noemt Foodwatch de webshops van Jumbo, Albert Heijn (Blije Kip), Aldi en Dekamarkt (Wegdam), waar de informatie nog hetzelfde zou zijn. Op de site van Albert Heijn staat bijvoorbeeld dat de kippen kunnen ‘scharrelen en worpjes kunnen zoeken in het uitgestrekte weiland’.

Het doel van Foodwatch is een veroordeling te krijgen over de kleine stickercorrectie. Ook wil de voedselwaakhond dat de misleiding op de webshops stopt. Zij klaagt dan ook in eerste instantie de producenten van drie eierdoosjes aan: Albert Heijn vrije uitloop, Jumbo Biologisch, Blije Kip ‘Buitenei’.

Aldi heeft de tekst over buiten lopende kippen vorig jaar geschrapt van de verpakking. De biologische eieren van Lidl hebben sinds kort een nieuwe verpakking. De afbeelding van de kip in een weide heeft plaats gemaakt voor een illustratie van een kip.

Reactie van Jumbo

Jumbo reageert desgevraagd dat zij direct na de aankondiging van de ophokplicht de eierdoosjes hebben voorzien van een informatieve sticker. Tegelijkertijd met het invoeren van deze sticker is Jumbo gestart met het werken aan een nieuw ontwerp voor het eierdoosje. 'De doosjes met het aangepast design zullen als de voorraad verpakkingen op is, in de winkel komen. Dit zal over enkele weken zijn. We maken de huidige doosjes, die dus wel voorzien zullen worden van een THT-sticker met melding over de ophokplicht, op om verspilling te voorkomen. Daarnaast zullen we de mogelijkheden voor online vermelding ook oppakken' geeft de supermarkt aan in een schriftelijke reactie.

Ekoland en Pluimveeweb wachten nog op een reactie van Albert Heijn.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Foodwatch

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top