Belgische eierconsumptie verder gestegen ondanks hogere eierprijs

Zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau YouGov Belgium en de iVox/VLAM-consumptietracker. 94 procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar eieren. De gemiddelde aankoopfrequentie lag op ruim zestien. Gemiddeld werd per hoofd van de bevolking 21,70 euro aan eieren besteed. Dat is 6 procent meer dan in 2023.
Een scharrelei in België kostte vorig jaar gemiddeld 0,23 euro, een vrije-uitloopei 0,34 euro en een biologisch ei 0,41 euro. Driekwart van de eieren die werden verkocht betroffen scharreleieren. Het volume-aandeel van biologische eieren nam af van 11 procent naar 10 procent, en de het aandeel in waarde van deze eieren bleef ongewijzigd op 16 procent. Vrije-uitloopeieren vertegenwoordigen 16 procent van het volume.
De klassieke supermarkt is het belangrijkste verkoopkanaal voor eieren met een marktaandeel van 55 procent. Discounters Aldi en Lidl volgen met 26 procent. Buurtsupermarkten zijn goed voor iets minder dan 10 procent van de verkoop. E-commerce blijft voorlopig een kleine speler met 2 procent. Alternatieve verkooppunten zoals boerderijwinkels en markten vertegenwoordigen samen 7 procent van de markt, meldt het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Tom Schotman
Bron: Vlaams infocentrum land- en tuinbouw