Jumbo en Albert Heijn passen eierdoosjes aan

Dat maakte Foodwatch vorige week bekend. De organisatie stapte vorig jaar ook al eens naar de Reclame Code Commissie om de zaak aan te kaarten. Er gold toen meer dan drie maanden een ophokplicht vanwege de dreiging van vogelgriep, maar de verpakkingen voor vrije uitloop-eieren werden er niet voor aangepast. De Reclame Code Commissie vond de klacht van Foodwatch gegrond
Aldi en Lidl pasten hun eierdoosjes aan. In november 2024 gold er opnieuw een ophokplicht na een nieuwe uitbraak van de vogelgriep. Jumbo, Albert Heijn en Blije Kip bleven eieren aanbieden in de oorspronkelijke verpakking. Ze plaatsten alleen kleine disclaimers in de vorm van een stempel. Foodwatch vond dat onvoldoende en stapte opnieuw naar de Reclame Code Commissie.
De Reclame Code Commissie stelt Foodwatch in voorlopige uitspraken in het gelijk gelijk over klachten over de website maar oordeelt dat de stempels op de verpakkingen wel volstaan. Jumbo als Albert Heijn hebben echter laten weten dat ze, los van de uitspraken, hun verpakkingen aan zullen passen.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Foodwatch
Bron: Foodwatch