Pluimveeweb.nl logo
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf

  • Menu
Unie van Pluimvee Producenten logo
  • Home
  • Nieuws
  • Over Unie van Pluimvee Producenten
  • Contact
Unie van Pluimvee ProducentenOndernemenVideo: Een derde van de leghennen verenigd: UPP-leden ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens relatiedag

Video: Een derde van de leghennen verenigd: UPP-leden ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens relatiedag

Voor alles is een eerste keer en dus ook voor de relatiedag van de Unie van Pluimvee Producenten. Op zaterdag 10 mei verzamelden ruim 100 UPP-leden en hun gezinnen in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Geen standaard netwerkbijeenkomst, maar een dag van ontmoetingen, ontspanning en inhoud. Tussen de gorilla’s, giraffen en de geur van de barbecue werd stilgestaan bij de ontwikkeling van UPP sinds de oprichting in 2020.

Wat begon als een initiatief om de positie van pluimveehouders te versterken, is inmiddels uitgegroeid tot een professionele organisatie met impact:

  • 146 leden in de legpluimveehouderij

  • Ruim 10 miljoen leghennen

  • Jaarlijkse eiproductie: 3,5 miljard stuks

  • 153 geslaagde verkoopbemiddelingen

Blije gezichten en inhoudelijke gesprekken

Het doel van de relatiedag was duidelijk: een informele, gezellige dag die het samen-gevoel binnen de UPP versterkt. En dat is gelukt, vertelt sectorhoofd leg Klaasjan Salomons:

“We hebben er de afgelopen twee jaar veel nieuwe leden bij gekregen, daar zijn we heel blij mee. Het leek ons goed om elkaar ook eens op een informele manier te ontmoeten. Veel contact gaat toch via e-mail of telefoon. Dan is het extra leuk om leden nu persoonlijk te spreken, en dat zij elkaar leren kennen.”

Tijdens een korte presentatie kwamen de belangrijkste mijlpalen voorbij. Daarna gingen de aanwezige UPP-leden met elkaar in gesprek over actuele dilemma’s en toekomstvragen:

  • Hoe ga je om met een aantrekkelijk aanbod van een eierhandelaar die UPP wil omzeilen?

  • Blijf je verkoopbemiddeling inschakelen als de markt omslaat?

  • Wat zou het betekenen als lidmaatschap automatisch betekent dat je via UPP verkoopt?

  • Wat kan UPP nog meer doen om jouw marktpositie te versterken?

Een derde van alle leghennen in Nederland

Voor Aalt den Herder, directeur van UPP Sales BV, is het glashelder: alle legpluimveehouders kunnen profiteren van aansluiting bij UPP. Met enige verbazing stelt hij tijdens de relatiedag:

“Van de 30 miljoen leghennen in Nederland zijn er inmiddels 11 miljoen verenigd onder de UPP. Maar 19 miljoen nog niet. Hoe kan dat?”

Volgens hem ligt er nog een enorme kans: “Je zou verwachten dat iedere pluimveehouder lid is en de verkoopbemiddeling inschakelt, om te profiteren van de marktkennis, vaardigheden en het handelsnetwerk dat UPP te bieden heeft.”

Aftermovie UPP relatiedag 2025
Aftermovie UPP relatiedag 2025
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.

Verbinding vraagt ook verdieping

De relatiedag was voor velen een mooie gelegenheid om bij te praten en met het gezin te genieten van een ontspannen dagje uit in de dierentuin. Tegelijkertijd werd duidelijk dat sommige leden ook behoefte hebben aan meer inhoudelijke uitwisseling. Gesprekken over strategie, prijsvorming en samenwerking kunnen helpen om het collectieve verhaal verder te versterken. Zeker wanneer marktomstandigheden veranderen, is vertrouwen in de werking van het collectief van grote waarde.

Met een derde van de Nederlandse leghennen verenigd onder UPP en bijna dertig afnemers in binnen- en buitenland, is de organisatie stevig gepositioneerd. Ook wanneer de vraag afneemt of het aanbod stijgt, blijft UPP in staat om invloed te houden op de marktwerking en goede prijsafspraken te maken. Geen enkel lid hoeft zijn eieren onder de kostprijs te verkopen of met overschotten te blijven zitten.

UPP blijft dan ook investeren in het versterken van het ‘wij-gevoel’ en de positie van pluimveehouders in de keten. Niet alleen tijdens bijeenkomsten, maar ook daarbuiten. Pluimveehouders die actief willen meedenken over de koers van het collectief, zijn van harte welkom om hun stem te laten horen. Heb je ideeën of wil je bijdragen? Neem contact op via onderstaande knop:

Neem contact op

Tekst: Marloes ten Oever

Beeld: Bram Teeuwsen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
De Unie van Pluimvee Producenten wil de marktpositie van de Nederlandse pluimveehouders in de voedselketen versterken, zodat meer ruimte in de keten ontstaat voor een toekomstbestendige pluimveehouderij die in staat is te investeren in verdere verduurzaming op basis van hetgeen de maatschappij en/of markt vraagt. Dit doen wij door te zorgen voor een winstgevende prijs met eerlijke marges in de keten, waarbij goede samenwerking met ketenpartners essentieel is.
Lees verder
Social Media
  • LinkedIn
  • Facebook
Contactpersoon
  • Aalt den Herder

    Directeur UPP Sales BV

    +31 6 247 880 76

    aalt@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Wim Thomassen

    Verkoop leg

    +31 6 126 312 36

    wim@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Harry Ketels

    Pluimveehouder, voorzitter vereniging

    +31 6 537 002 43

    harry@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Klaasjan Salomons

    Legpluimveehouder, vice voorzitter leg

    +31 6 551 412 99

    klaasjan@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Niels Quicken

    Legpluimveehouder, algemeen bestuurslid vereniging

    +31 6 361 837 12

    niels@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Jeroen Bertens

    Legpluimveehouder, algemeen bestuurslid vereniging

    +31 6 149 906 83

    jeroen@unievanpluimveeproducenten.nl

Meer contact
Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top