Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBelangenbehartigingLandsbond Pluimvee dient klacht in tegen misleidende campagne Bite Back

Landsbond Pluimvee dient klacht in tegen misleidende campagne Bite Back

De Vlaams belangenbehartiger Landsbond Pluimvee heeft bij verschillende instellingen een klacht ingediend tegen een misleidende campagne van Bite Back en roept bovendien pluimveehouders op om hetzelfde te doen. In de onlangs gelanceerde campagne roept de Belgische dierenrechtenorganisatie Bite Back mensen op om ‘mee te vechten’ tegen de volgens hen te late uitfaseringsdatum voor verrijkte kooien, namelijk het jaar 2036. „Hiervoor gebruiken ze herhaaldelijk foutieve informatie en beeldmateriaal om via de emotionele weg de burger of consument te misleiden", zegt beleidsmedewerker Martijn Chombaere van de Landsbond Pluimvee.

Chombaere legt uit waarom de Landsbond een klacht heeft ingediend: „Het staat Bite Back natuurlijk vrij om campagne te voeren tegen zaken waarvan zij vinden dat deze incorrect zijn. Alleen tillen we er bij de Landsbond Pluimvee zwaar aan dat dit opnieuw gebeurt op basis van foutieve informatie en dit tot meerdere malen toe. Daarom heeft de Landsbond Pluimvee klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, bij FOD Economie en bij het platforum voor Agribashing van Bart Dochy.”

Laster

Chombaere somt op welke feitelijke onjuistheden er in de campagne naar voren komen:

  • „In hun campagne beweert Bite Back dat 60 procent van de Belgische legkippen in verrijkte kooien wordt gehouden, terwijl dit in werkelijkheid zich rond de 34 procent ligt (Bron: DG AGRI). Dit is nagenoeg de helft minder dan wat Bite Back beweert."
  • „Daarnaast vermelden ze dat de oppervlakte per hen in verrijkte kooien kleiner is dan een A4 (cfr. 623,7 cm²), terwijl er in verrijkte kooien een minimale kooioppervlakte van 750 vierkante centimeter per kip geldt, conform de Europese richtlijn 1999/74/EG van de Raad van 19 juli 1999 tot vaststelling van minimumnormen voor de bescherming van legkippen. Bovendien worden de dieren niet individueel gehuisvest, maar in groep. Hierdoor is de totale oppervlakte waarvan een hen gebruik kan maken groter."
  • „Om hun campagnebeeld kracht bij te zetten gebruiken ze een op het eerste zicht AI-gegeneerde foto die een volledig foutief beeld schetst van de werkelijke situatie, dit om via de emotionele weg sympathie te winnen bij hun achterban om zo een groter bereik te bekomen. Dit geeft een vertekend beeld aan de burger die zich hierdoor kan laten misleiden."

Trek een rode lijn

De Landsbond Pluimvee roept pluimveehouders op om hetzelfde te doen. „Het is namelijk niet meer de eerste keer dat dieren’rechten’organisaties foutieve informatie gebruiken om via de emotionele weg meer bereik te genereren om hun doel te bekomen. Dit kan door eveneens een klacht in te dienen", vertelt Chombaere. Deze klacht kan worden ingediend bij:

  • De jury voor Ethische Praktijken inzake reclame: https://www.jep.be/klachtenformulier/
  • Meldpunt Agribashing: https://bartdochy.be/contact/
  • Meldpunt FOD Financiën – Reclame en klantenwerving – Misleidende of bedrieglijke reclame ten opzichte van consumenten.
De misleidende advertentie van Bite Back.
De misleidende advertentie van Bite Back.
Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Bron: Landsbond Pluimvee

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top