EU-enquête: ‘59 procent EU-burger weet niet dat groeibevorderaars verboden zijn’

Uit de EU-enquête van Animal Health Europe in het voorjaar van 2025 blijkt dat 80 procent van de respondenten ofwel de Europese burger voorstander is van vaccinaties voor dieren. Bovendien beschouwt 78 procent ziektepreventie als een betere oplossing dan simpelweg de ziekte te behandelen.
Deze resultaten tonen volgens aan dat preventieve strategieën zoals vaccinatieprogramma's of regelmatige gezondheidscontroles niet alleen maatschappelijk geaccepteerd zijn, maar ook actief worden gevraagd. Voor de varkens- en pluimveehouderij betekent dit dat ziektepreventiemaatregelen niet alleen het dierenwelzijn verhogen, maar ook het imago van de sector kunnen verbeteren.
Kennisleemte verontrusten consumenten
Ondanks duidelijke wettelijke voorschriften bestaan er aanzienlijk gebrek aan kennis bij het publiek: 59 procent van de respondenten weet niet dat het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar al jaren verboden is in de EU. Bovendien gaat 39 procent er ten onrechte van uit dat antibiotica routinematig worden toegediend zonder ziekte te veroorzaken.
Dit is een belangrijk punt, vooral voor veehouders: antibiotica worden uitsluitend gebruikt in geval van ziekte en onder strikt veterinair toezicht. Misverstanden kunnen het vertrouwen in eieren en pluimveeproducten echter aanzienlijk ondermijnen.
Diergezondheid en voedselveiligheid
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat diergezondheid een zeer gewaardeerde factor is in de maatschappij. Zo ziet 84 procent van de respondenten een direct verband tussen diergezondheid en voedselkwaliteit. 81 procent erkent dat gezonde dieren een belangrijke bijdrage leveren aan duurzame voedselproductie. 70 procent bevestigt dat vaccinaties een belangrijke bescherming bieden tegen zoönosen, ziektes die ook op mensen kunnen worden overgedragen.
Voor de varkens- en pluimveehouderij kan dit betekenen dat investeringen in diergezondheid niet alleen gevolgen hebben voor de huisvesting en het dierenwelzijn, maar ook een belangrijke bouwsteen vormen voor het consumentenvertrouwen en het concurrentievermogen van de hele sector, aldus de Europese onderzoekers van de enquête.
Tekst: Cordula Möbius
Beeld: Pexels
Bron: Europese Commissie