Biologische eieren doen het steeds beter bij de consument, zuivel en vlees blijven achter

In de periode 2018 tot en met 2024 was dat gemiddeld 3,0 procent. Bij eieren is het aandeel biologische verkopen relatief het grootst, gevolgd door koffie en thee. Alle cijfers komen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de BioMarktMeter en de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd in samenwerking met Wageningen Social & Economic Research (WSER).
Eieren
Het CBS geeft nog meer cijfers. 'Bij eieren is van alle productgroepen naar verhouding het grootste deel van de verkopen biologisch', schrijft het belangrijke statistiekenbureau. 'In de eerste helft van 2025 was dat 17,3 procent. Op de tweede plaats staat koffie en thee met 6,5 procent, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 5,5 procent. Dranken hebben het laagste aandeel biologische verkopen (1,6 procent).'
In vergelijking met de eerste helft van 2024 is het aandeel biologische verkopen bij bijna alle productcategorieën hoger. Alleen bij houdbare producten is het juist iets lager. 'Bij aardappelen, groente en fruit steeg het aandeel het meest: van 4,7 naar 5,5 procent. Daarna volgen vis (van 2,5 naar 3,2 procent) en koffie en thee (van 5,9 naar 6,5 procent).'
Vlees en zuivel
Voor houdbare producten, vlees en zuivel is het aandeel biologische verkopen in 2024 kleiner dan in 2018. 'De verkoop van biologische houdbare producten daalde van 3,0 naar 2,5 procent, van biologisch vlees van 3,0 naar 2,6 procent en die van zuivel van 4,3 naar 4,0 procent.'