Wereldwijde eiermarkt groeit de komende tien jaar met 22 procent

Hogere inkomens, urbanisatie en veranderende voorkeuren van consumenten in Azië, Afrika en Latijns-Amerika drijven de uitbreiding, terwijl volwassen markten steeds meer vraag hebben naar eiproducten met toegevoegde waarde.
Consumentenpatroon verschilt per regio
Het gemiddelde eierverbruik per persoon verschilt sterk tussen regio’s, aldus het rapport: van minder dan 50 eieren per jaar in delen van Afrika tot meer dan 300 eieren per persoon in Mexico en Japan. De snelste stijging van het verbruik wordt gezien in opkomende markten waar het inkomen toeneemt.
„Eieren behouden hun sterke marktpositie ten opzichte van andere eiwitbronnen, hoewel de groei naar verwachting iets vertraagt tot ongeveer 2 procent per jaar in het komende decennium,” zegt Nan-Dirk Mulder, Senior Analist Animal Protein bij RaboResearch.
Van volume naar waarde
De industrie verschuift de focus van volume- naar waardegebaseerde productie, legt Mulder uit, met meer nadruk op verticale integratie, efficiëntieverbeteringen en biosecurity-maatregelen.
De groei van het eierverbruik in ontwikkelingsregio’s zal aanpassingen vereisen in distributiesystemen, marketingaanpakken en productontwikkelingsstrategieën. Ook kooi-vrije systemen breiden zich uit in westerse markten en nemen toe in opkomende economieën als gevolg van regelgeving en consumentenvraag.
Investeringen noodzakelijk
Volgens Mulder vraagt de groei van de eiermarkt en de distributiekanalen aanzienlijke financiële investeringen. „Groeiende wereldmarkten en veranderende vraag en distributiekanalen vereisen hoge kapitaalinvesteringen, zowel voor uitbreiding van nieuwe locaties, transities naar kooi-vrije systemen als voor segmenten met toegevoegde waarde,” zegt Mulder. „Strategische investeringen zullen gericht zijn op modernisering, digitalisering en duurzaamheid.”
Daarnaast zullen technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), robotica en precisielandbouwsystemen belangrijk zijn voor het verbeteren van operationele efficiëntie, biosecurity en prestaties.
„Innovatie versnelt in vrijwel alle onderdelen van de sector, waaronder genetica, voeding en gezondheid van dieren, apparatuur en digitale waardeketens,” vervolgt Mulder. „Flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid zullen bepalend zijn voor langetermijnsucces.”