Rabobank voorspelt gouden tijden voor vleeskuikenhouders

Volgens het recente rapport van RaboResearch uit september wordt deze groei gedragen door een gebalanceerd aanbod en de blijvende populariteit van pluimvee als betaalbare eiwitbron. Terwijl de prijzen van rundvlees, varkensvlees en eieren stijgen, blijft pluimvee voor consumenten een aantrekkelijk en betaalbaar alternatief.
Winstgevendheid
Lagere voerkosten dragen bij aan de winstgevendheid van de pluimveesector, wat markten in Azië, Europa, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika ondersteunt, legt Nan-Dirk Mulder, senior onderzoeker Dierlijke Eiwitten bij RaboResearch, uit. „Pluimvee blijft een kostenbewuste keuze voor consumenten, vooral nu andere eiwitprijzen stijgen”, zegt hij. Deze combinatie van stabiele vraag en lagere productiekosten zorgt voor een goed vooruitzicht.
Verschil in groei en aanbod
Volgens Mulder verloopt de groei van het aanbod in de pluimveesector momenteel traag in regio’s zoals Europa, Afrika en Latijns-Amerika, door een beperkt aanbod van ouderdieren. Deze situatie zal waarschijnlijk pas begin 2026 duidelijk verbeteren. Azië daarentegen groeit snel, met China als koploper met 7 procent groei in de eerste helft van 2025. Ook Turkije, Indonesië, Saoedi-Arabië, de Filipijnen en Vietnam laten groei zien.
Vogelgriep blijft aandachtspunt
„Vogelgriep blijft een belangrijke zorg, vooral in landen op het noordelijk halfrond waar de winter nadert. Bioveiligheid blijft cruciaal en vaccinatie wordt steeds vaker ingezet om risico’s te beperken, zoals al gebeurt in Azië, sommige Latijns-Amerikaanse landen, Frankrijk en recentelijk Zuid-Afrika. Nieuwe uitbraken worden verwacht, wat extra volatiliteit kan brengen in de wereldwijd krappe pluimveemarkt.
Tekst: Lorena Bronk
Beeld: Ellen Meinen
Bron: RaboResearch