Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenLaatste kans om in te schrijven voor Het Sterkste erf; wil jij net als de familie Bruins een inspiratie zijn voor anderen?

Laatste kans om in te schrijven voor Het Sterkste erf; wil jij net als de familie Bruins een inspiratie zijn voor anderen?

De familie Bruins uit Kampen runt een biologisch melkveebedrijf met zuiveltak op het oudste erf van Kampereiland. Het is een breed georiënteerd bedrijf met vele neventakken en duidelijke visie op de landbouw naar de toekomst toe.

Het pad dat de familie aflegde om te komen waar ze nu zijn, kende veel bochten. De familie gaf echter nooit op en wist alle tegenslagen tot nu toe te overwinnen. Alle drie de ondernemers genoten een opleiding, die volledig lost stond van de agrarische sector. Toch besloten zijn na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest in andere sectoren thuis aan de slag gegaan. En dat zegt iets over de verbondenheid met de familie, het bedrijf en de sector, stelde de jury vorig jaar vast.

Transitie

Erf-1 was en is een bedrijf in ontwikkeling. De visie en missie van de ondernemers staat voor een transitie die aanstuurt op bewust eten en bewust produceren. Erf-1 streeft naar een betere verbinding tussen consument en producent, maar bovenal naar een betere verbinding tussen voedsel en consument. Weten wat je eet en weten wat je lichaam en geest nodig hebben.

Een missie die steeds meer handen en voeten krijgt.

Innovaties in het gedachtegoed

Met hun aanpak en hun deelname aan de verkiezing wil de familie collega-boeren stimuleren na te denken over welke kant zij op willen met de voedselproductie. De familie zoekt in alles wat ze doet de verbinding met iedereen die eet. Om samen het gesprek aan te gaan over het voedsellandschap van nu en van de toekomst.

De innovaties op Erf-1 zijn niet direct terug te zien in automatisering of dure stalsystemen. De familie Bruins kiest voor innovaties in haar gedachtegoed. Zij willen landbouw bedrijven die dicht bij de natuur staat, balans brengen in het voedselsysteem en flexibel zijn in een steeds veranderend speelveld met regels. Om stappen te kunnen blijven zetten is het volgens Irene Bruins belangrijk vertrouwen te houden in jezelf, in elkaar en in de toekomst.

Systeemverandering

De familie Bruins is dagelijks druk om het huidige landbouwsysteem om te vormen naar een systeem waar meer aandacht is voor natuur en voedsel. Ze werken aan een systeem dat niet alleen economisch, maar vooral ook ecologisch houdbaar is. Een ingewikkeld verhaal wat nog veel vragen oproept. Door hun deelname aan de verkiezing hoopte de familie haakjes te vinden, om collega-boeren mee te nemen in hun gedachtengoed. Of dat helemaal gelukt is, weet Irene niet. „Wat ons uniek maakt, is de blik vooruit, de transitie waar wij voor staan. Dat is een moeilijk verhaal en we hebben het gevoel dat dit ook in de verkiezing niet goed uit de verf is gekomen. Maar wij blijven de verbinding zoeken, het gesprek aangaan en hopen op die manier vorm te geven aan een transitie die in onze ogen broodnodig is.”

Voedsel verbindt

De makkelijkste manier om verbinding te maken is in de eigen winkel. Een winkel waar ze niet alleen hun eigen kaas, zuivel en vlees verkopen, maar ook producten van boeren uit de regio. Onderging de winkel vorig jaar al een flinke metamorfose, ook de kaasmakerij groeit. Met het aannemen van een vaste kaasmaker ziet Irene kansen extra stappen te gaan maken. Kaas maken is net als boeren vooruit zien, nu al weten wat over een paar maanden nodig is. Dat is onder andere terug te zien in het aanbod van kerstpakketten. Nu weten wat de consument met kers wil eten of kopen, maakt het mogelijk de kaasproductie nauwkeurig af te stemmen op de wensen van de consument.

Jouw verhaal

Heb jij ook een verhaal te vertellen. Is er iets dat jouw erf uniek en sterk maakt en waarmee je een voorbeeld wil zijn voor anderen. Schrijf je dan zo snel mogelijk, doch uiterlijk 7 oktober in voor de verkiezing van het Sterkste Erf 2025.

Woon en werk jij ook op een Ster Erf? Meld je aan

Alle boeren, boerinnen en hun gezinnen kunnen meedoen aan Het Sterkste Erf, ongeacht de grootte van het bedrijf, de sector waarin zij actief zijn of de locatie van het erf. Het belangrijkste is dat zij het toekomstbestendig maken én houden van hun bedrijf op nummer één hebben staan.

Aanmelden voor de Sterkste Erf-verkiezing kan van 1 tot en met 30 september op de site van Het Sterkste Erf. Na het sluiten van de aanmeldperiode selecteert de jury drie bedrijven die kans maken op de titel ‘Sterkste Erf 2025’. Deze bedrijven krijgen tijdens een bezoek van de jury, de kans uit te leggen welke keuzes zij gemaakt hebben en waarom. Uiteindelijk maakt de jury op 19 november 2025 de winnaar van het Sterkste Erf bekend.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit Kevin Lubbersen, winnaar van het Sterkste Erf 2024, Marije Klever, voorzitter van BoerenNatuur, Paulien Hogenkamp, agrarisch coach en eigenaar van Hogenkamp Agrarische Coaching en Rick Hoksbergen, branche expert melkveehouderij bij Countus en Barry Akkerman, teammanager Noord en projectleider bouw in de akkerbouw bij DLV.

Foto van Hermien van der Aa
Tekst: Hermien van der Aa

Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen

Beeld: Jasper Winters

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top