Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen‘Altijd druk met kippen, planning of schoonmaak’

Familie Vloet combineert vermeerdering en vleeskuikens op vijf locaties

‘Altijd druk met kippen, planning of schoonmaak’

v.l.n.r. Bart, Karel en Teun Vloet.
v.l.n.r. Bart, Karel en Teun Vloet.
Bart en Teun Vloet uit Wanroij (NB) runnen samen met hun vader Karel vijf locaties met zowel vleeskuikens als vleeskuikenouderdieren. Een combinatie die veel vraagt van planning, logistiek en hygiëne — maar volgens de broers vooral sterke bedrijfsvoering oplevert.

Aan het Oosteind in Wanroij startte vader Karel Vloet ooit met vermeerdering. Inmiddels houden Bart (35) en Teun (33) er samen 70.000 moederdieren verdeeld over twee locaties. Daarnaast draaien ze drie vleeskuikenbedrijven: in Wilbertoord een 1 ster Beter Leven-bedrijf, in Oeffelt 120.000 reguliere kuikens en sinds dit voorjaar een nieuw bedrijf met 100.000 plaatsen.

De ondernemers zijn opgegroeid tussen de kippen, maar kwamen er elk op hun eigen manier in terecht. Bart werkte eerst als adviseur bij De Hoop Mengvoeders voordat hij volledig in het familiebedrijf stapte.

Combinatie niet bewust gekozen

De mix van vermeerdering en vleeskuikens is geen uitgekiende strategie, maar vooral gevolg van de vergunningstop in Brabant. Uitbreiden kan nauwelijks, dus grijpen de broers kansen wanneer bedrijven in de buurt vrijkomen.

“Wat je hebt, heb je. Ideaal zouden vier nieuwe locaties zijn, maar je moet werken met de ruimte die er is”, zegt Bart. De bestaande stallen zijn oud, maar worden continu gerenoveerd.

Eigen kuikens: mooie resultaten, lastige liquiditeit

Een tijdlang zetten de broers eigen kuikens op uit hun eigen broedeieren. De resultaten waren uitstekend — uniforme kuikens, lage uitval en hoge groei — maar financiële risico’s en de coronacrisis gooiden roet in het eten.

De les: prognoses maken. “Nu doen we dat elke maand,” zegt Bart. “Je moet voorbereid zijn op mindere tijden.”

Structuur, planning en veel eigen werk

Met vijf bedrijven is er altijd wel één in schoonmaak. De Vloets doen vrijwel alles zelf: instrooien, ontsmetten, voer klaarzetten en renovaties. Daarvoor investeerden ze in een eigen schoonmaakset op een transportwagen, compleet met hoogkiepbak, veegmachine en ontsmetter.

Personeel is een mix van vaste krachten, Poolse medewerkers, weekendhulpen en stagiaires. Flexibiliteit is het sleutelwoord. “Iedereen weet wat hij kan en we lossen veel onderling op”, zegt Teun.

Hygiëne blijft het grootste knelpunt

De combinatie van ouderdieren en vleeskuikens vraagt om strikte hygiëneprotocollen:
– altijd werken van jong naar oud
– elke locatie met eigen kleding en douches
– auto’s schoon, sluis op orde

Dat vraagt discipline, maar beperkt risico’s.

Onderhandelingspositie sterker

Het werken in meerdere schakels levert ook voordelen op. Zo kunnen de broers grotere volumes aanbieden en scherper onderhandelen. Renovaties pakken ze per locatie breed aan om inkoopvoordelen te benutten.

“We proberen groter te denken. Niet één stal aanpakken, maar alles tegelijk. Dat werkt efficiënter en maakt het bedrijf sterker,” aldus Bart.

Familie sluit aan

Zus Anne en haar man Niek zijn inmiddels actief op het 1 ster-bedrijf en hebben de intentie om dit over te nemen. Dat geeft perspectief voor de toekomst.

Daarnaast verkoopt Bart onder de naam Kip van boer Bart elke maand vlees aan huis. “Mensen waarderen dat ze rechtstreeks van de boer kopen. Het is goed voor het contact met de samenleving.”

Positief vooruitkijken

Ondanks werkdruk en hygiëne-uitdagingen vinden Bart en Teun de combinatie ideaal: meer inzicht in de keten, meer grip op risico’s en een sterkere marktpositie.

“We blijven positief. Je moet anticiperen op wat komt — dat is ondernemen”, zegt Bart.

Lees het volledige artikel met meer foto's op Bravo.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Bron: Bravo

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top