Rondeel start ‘Born to Live’-levensgarantiecampagne bij Albert Heijn

Bij Rondeel blijven kuikens leven dankzij geslachtsbepaling in het ei. Via een QR-code op de bijsluiter kunnen consumenten een korte video bekijken over het uitkomstproces in de stal. Ook op Instagram verschijnt een video met beelden van uitkomende kuikens. In de bijsluiter geeft Rondeel aan dat de kuikens in de stal uitkomen en dat hennen en hanen al in het ei worden onderscheiden.
Geslachtsbepaling
Het bedrijf maakt gebruik van Genus Focus-techniek, waarbij met behulp van MRI en kunstmatige intelligentie hanen en hennen in het ei worden herkend. Volgens Rondeel komt hierdoor bij meer dan 98 procent van de behandelde eieren een leghen uit, waardoor het aantal broederhanen sterk wordt beperkt. Zo voorkomt het bedrijf het doden van eendagshaantjes, zoals ook op de bijsluiter staat vermeld. Elk kuiken mag volgens Rondeel leven onder het label ‘Born to Live’.
Drie Beter Leven-sterren
Het rondestalconcept van Rondeel heeft drie sterren van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Volgens het bedrijf leidt de werkwijze tot een kortere keten en meerdere praktische voordelen: minder handelingen met eendagskuikens omdat bewerkingen al in het ei plaatsvinden, een hygiënischer startomgeving, directe beschikbaarheid van voer en water, geen transport van kuikens, en het gezamenlijk opgroeien van hennen en hanen binnen het systeem.
Duurzame pluimveehouderij
Albert Heijn is de eerste retailer die dit concept onder de aandacht van consumenten brengt. De supermarkt zegt het project te ondersteunen omdat het aansluit bij bredere doelstellingen voor een meer diergerichte en duurzame pluimveehouderij.
Tekst: Lorena Bronk
Beeld: Vencomatic Group
Bron: Vencomatic Group
