Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieSmartphone in opkomst bij pluimveehouders

Smartphone in opkomst bij pluimveehouders

De verwachting is dat op korte termijn, binnen 2 jaar het gebruik van de smartphone bij pluimveehouders aanzienlijk zal stijgen. Meer dan de helft van de pluimveehouders die nog geen gebruik maakt van een smartphone, verwacht dit wel te gaan doen op korte termijn.

Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde resultaten van MultiMediaMeter Varkens en Pluimvee 2014. Voornamelijk de jonge generatie varkens- en pluimveehouders maakt gebruik van een smartphone. 

Het bezit van een smartphone blijft bij varkens- en pluimveehouders achter, met respectievelijk 37 en 47 procent, bij het gemiddelde in Nederland (69 procent). Verder is het gebruik van bedrijfsmatig gebruikte applicaties (apps) onder pluimveehouders met een smartphone twee keer zo hoog als bij varkenshouders, respectievelijk 40 en 20 procent. Dit zijn bijvoorbeeld apps om voer te bestellen of om het klimaat te beheersen. 

De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal stijgen naarmate het smartphone-gebruik stijgt en de praktische toepassing van applicaties toeneemt. 

Social Media gebruik nog maar matig

Het internet wordt regelmatig gebruikt door varkens- en pluimveehouders. De regelmaat hiervan ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde, met ruim 80 procent van de onderzoeksgroep die dagelijks gebruik maakt van internet. Het gebruik van Social Media blijft daar duidelijk bij achter. E op de drie varkens- en pluimveehouders maakt gebruik van Social Media, (Facebook, Twitter of Linked In) tegenover landelijk ruim 70 procent.

Bijna alle varkens- en pluimveehouders bezoeken n of meerdere Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV) beurzen. Tijdens deze vakbeurzen vindt er veel persoonlijk contact plaats, wat indirect een rol speelt bij het nemen van bedrijfsbeslissingen. Internationale beurzen, zoals Eurotier, worden maar weinig bezocht. 

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top