Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieTrendwatcher ziet kansen voor kip

Trendwatcher ziet kansen voor kip

Trendwatcher Nathalie Bekx ziet veel kansen voor kip. Consumenten willen vooral lekker en gezond eten, daar liggen mogelijkheden voor kip.

Dit zei de Belgische trendwatcher tijdens het pluimveehouderij seminar vorige week op de Agridagen Geel. Tijdens haar presentatie noemde ze een aantal toekomstige trends voor Vlaanderen, die in grote lijnen ook op Nederland van toepassing zijn. 

Iedereen wil zelf beslissen wat hij of zij eet. In een huishouden van vier personen komt het voor dat alle vier iets anders eten. Eten wat de pot schaft komt steeds minder voor, gezinnen worden kleiner en het aantal eenpersoonshuishoudens groeit, daarom zijn vooral kleine porties gevraagd. 

Kleine porties mogen duurder zijn

Prijs is en blijft een issue maar voor kleine porties is de prijs minder belangrijk bij consumenten. Hier liggen kansen voor slachterijen en andere verwerkers van pluimveevlees. 

Voedsel moet ook snel en eenvoudig klaar te maken zijn. De consument besteedt steeds minder tijd aan koken. Consumenten willen het gevoel hebben dat ze hebben gekookt, in werkelijkheid is het niets anders dan opwarmen van voedsel, zegt Bekx.  

Lokaal voedsel 

Een steeds groter wordende groep consumenten koopt lokaal geproduceerd voedsel, omdat ze inzien dat er minder transport voor nodig is en daardoor minder vervuiling optreedt. Volgens Bekx liggen hier enorme kansen voor de toekomst. 

Consumenten hebben ook meer vertrouwen in eigen voedsel dan buitenlands voedsel. Dit moeten we de consumenten echter nadrukkelijker vertellen. Vertel hoe goed je streekproduct is, zegt ze. 

Prijs

Prijs is en blijft belangrijk. Na de tweede wereldoorlog gaf de gemiddelde Belg 60 procent van zijn inkomen uit aan voedsel, nu is dat nog slechts 12 procent en dan klagen we ook nog dat het voedsel zo duur is, vertelt Bekx.

Dit geldt echter niet voor alle bevolkingsgroepen. In 2020 is n derde van de Belgen ouder dan 50 jaar, deze groep consumenten wil meer voor gezonde en lekkere voeding betalen. Ze zien in dat voeding belangrijk is in hun levenspatroon en dat ze door gezonde voeding langer en gelukkiger kunnen leven.

Communicatie

Je moet een wetenschappelijk opleiding gevolgd hebben om te begrijpen wat er op een voedingsetiket staat suggereert de trendwatcher. Niemand begrijpt daar iets van, dat moet veranderd worden. Op het voedingsetiket moet de consument kunnen lezen dat kip gezond is. 

Ook slaan veel jongeren het ontbijt over. Jongeren eten s avonds na 21 uur steeds vaker snacks of een tweede warme maaltijd in plaats van een ontbijt. Daar liggen kansen voor kip. 

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top