Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomiePlukon schoolt marketeers Albert Heijn

Plukon schoolt marketeers Albert Heijn

Plukon organiseerde onlangs voor de marketingafdeling van Albert Heijn een excursie langs pluimveehouders, om ze uit te leggen hoe de productie van vleeskuikens verloopt en wat de verschillen zijn tussen de concepten. Het doel is om dat via Albert Heijn beter voor het voetlicht te brengen bij consumenten.

Dat zei Peter Poortinga namens Plukon gisteren op het seminar Weten is eten, vertrouwen als voeding voor de onderbuik van ABN Amro in Rotterdam. Poortinga discussieerde onder andere met filosoof Bas Haring en Wilbert Hilkens van ABN Amro over de vertrouwensrelatie tussen voedselproducenten en consumenten.

Biologisch, scharrel en Volwaard

Plukon levert aan Albert Heijn de concepten biologisch, Volwaard, scharrel, De kip van morgen en het traditionele segment. De kuikenslachter kwam er echter achter dat de marketeers de verschillen niet kende tussen de concepten. Om deze concepten te kunnen laten groeien en daardoor meer marge te kunnen maken, moet dat goed worden uitgelegd aan consumenten. Wij hopen met onze actie een paar paginas in Allerhande (magazine van Albert Heijn, red.) te krijgen over de verschillen tussen kip. Consumenten weten daar veel te weinig van", aldus Poortinga.

Kloof consumenten en producenten

De actie van Plukon staat symbool voor de kloof tussen producenten en consumenten. Volgens filosoof Bas Haring draait het vooral om vertrouwen. "Vertrouwen in voedsel is een ongelijkwaardig vertrouwen. Die van een klein individu tegenover een grote industrie. En dan is een klein probleempje zoals paardenvlees in rundvlees direct een groot probleem. Want er is niets mis met paardenvlees en je wordt er niet ziek van."

Drastische openheid

Doordat de sector te weinig transparant is, nodigt dat volgens Haring ook uit om vanuit de industrie soms een loopje te nemen met de regels. "Maar wat nu als er per ongeluk iets fout gaat? Dan moeten consumenten dat gewoon accepteren. Dat kunnen de mensen op straat erg slecht", meent Haring. Hij pleit daarom voor een drastische openheid vanuit de sector, zodat het niet langer onduidelijk is hoe iets wordt geproduceerd en dan vergeven burgers de sector hun fouten ook makkelijker.

Geen kleinschaligheid

Kleinschaligheid ziet Haring niet als oplossing. "Het is wel hip bij consumenten, maar dan kunnen we wereldwijd alle monden niet voeden. De afstand tot voedsel is wel erg groot, dus daar moet de sector wel aan werken." Pluimveehouders kunnen daar ook aan bijdragen, door stallen open te stellen en bijvoorbeeld via socialmedia direct met de consument te communiceren en te laten zien wat er gebeurd. Zelfs Wakker Dier kan dan worden getrotseerd meent Mark Jansen van het CBL, zoals onlangs gebeurde met de discussie rondom de koekrik. 

Foto van Robert Ellenkamp
Tekst: Robert Ellenkamp

Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top