Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie20% consumenten wil meer betalen voor conceptvlees

20% consumenten wil meer betalen voor conceptvlees

„Slechts 20 procent van de consumenten is bereid meer te betalen voor vlees van een bepaald concept, 30 procent is misschien te verleiden en 50 procent wil het liefst veel voedsel voor weinig, blijkt uit een LEI onderzoek onder consumenten in 2011.”

Dat zei Wilbert Hilkens, sectormanager dierlijke sectoren van ABN AMRO. Hij presenteerde onlangs ABN AMROs rapport In Concept naar Consument, veranderende vleesmarkt kans voor ketens 

De bank constateert dat Nederlandse vleeskuikenhouders niet meer kostprijsleider zijn in (West) Europa. In landen zoals Duitsland en Polen ligt de kostprijs lager. Daarom is het verstandig om naar alternatieven te zoeken. Ter nuancering droeg hij wel aan dat er sprake is van een grote variatie in kostprijzen en dat er een groep bedrijven is dat qua kostprijs nog wel kan meekomen.

Ondernemerskeuzes

De bank ziet kansen voor concepten. Met name grote efficit ingerichte vleeskuikenbedrijven kunnen hun kostprijsstrategie behouden. Vooral de kleine bedrijven met een hogere kostprijs kunnen dit niet jarenlang volhouden. Voor hun kan het interessant zijn om te gaan produceren voor een concept, beweert Hilkens. Een concept kan specifieke groepen consumenten bedienen. 

Bij concepten is het van belang te sturen op volume. Het aanbod moet in overeenstemming zijn met de vraag. De bank vergeleek verschillende bestaande concepten op punten zoals consument waarde beleving, productierisico, ketenafstemming, kopieerbaarheid, smaak en marktomvang. 

Vooral een goede ketenregie is belangrijk, zegt Hilkens. Vertrouwen in elkaar als ketenspelers en een hoge bezettingsgraad in een slachterij  slachterij is essentieel. Ook moet een concept een behoorlijke marktomvang hebben om succesvol te worden.

Consument vraagt meer

Consumenten die bereid zijn meer te betalen voor vlees van een concept vragen meer informatie. Ze zijn geteresseerd in de smaak, gezondheid, houderijvorm en herkomst. Het vertrouwen in vlees is ook van belang, de controle moet door derden gebeuren. 

Supermarkten willen een zekere toelevering en onderscheidingsvermogen in het vleesschap, maar ook voor dubbeltje op de eerste rij zitten, stelt Hilkens. Maar met een concept kan een supermarkt zich ook onderscheiden. Daarom is het van belang dat een vleeskuikenhouder nadenkt of hij vlees voor een bepaald concept wil produceren dat alleen in n supermarkt verkrijgbaar is.

Duitsland

Zowel in Nederland en Duitsland is onderzoek gedaan onder consumenten. Nederlanders vinden smaak en gezondheid de belangrijkste eigenschappen. Duitsers vinden herkomst belangrijker dan Nederlanders, ze willen graag vlees uit hun eigen deelstaat. 

Hier kunnen vleeskuikenhouders en slachterijen in het oosten van Nederland wellicht op inspelen door bijvoorbeeld de Saksische kip aan te bieden in de de van oudsher Saksische deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Sleeswijk-Holstein, Saksen-Anhalt en Saksen.deelstaat Nedersachsen. 

Klik hier voor het rapport van ABN AMRO. 

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top