Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieNAJK: Agrarische sector heeft een communicatie probleem

NAJK: Agrarische sector heeft een communicatie probleem

Agrarische ondernemers hebben geen imago-, maar een communicatieprobleem. Het initiatief om dit te verbeteren ligt bij de agrarische ondernemers zelf. Dit zeggen jonge boeren en tuinders die lid zijn van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK).

Leden van het NAJK discussieerden de afgelopen maanden over het imago van de agrarische sector. Uit de discussies bleek dat jonge boeren zich zelf verantwoordelijk voelen voor het imago van de agrarische sector. De jongeren zien het als hun plicht om te blijven werken aan dit imago.

Communicatie is essentieel: het aangaan van het gesprek en de discussie met de maatschappij, open en eerlijk vertellen over de keuzes en overwegingen in de bedrijfsvoering. Jonge boeren en tuinders zien dat zij hierin kunnen blijven verbeteren.

Social media

Social media is voor veel jonge boeren een belangrijk medium. Dit stelt hen in staat om het uitdragen van een positief verhaal over de land- en tuinbouw te combineren met de werkzaamheden op het bedrijf.

Beeld en werkelijkheid over de agrarische sector komen niet altijd overeen, zo stellen de agrarische jongeren. Het imago van de Nederlandse land- en tuinbouw is voor de Nederlandse bevolking belangrijk en wordt goed beoordeeld.

Kritische zelfreflectie

Het gedrag dat mensen vertonen voor het winkelschap is echter anders. Bij de aankoop van de producten wordt dit imago onvoldoende beloond. Naast gerichte communicatie, zijn de agrarische jongeren voorstander van het harder aanpakken van de probleemgevallen die de sector schade toebrengen.

Jonge boeren en tuinders willen dat de agrarische sector zelf meer een rol van kritische zelfreflectie oppakt en dat agrarische ondernemers die met onbetamelijk gedrag de sector als geheel schade toebrengen, daar vaker en nadrukkelijker op aangesproken worden door collegas.

Imago verder versterken

Het imago van de agrarische sector kan versterkt worden door hier, in samenwerking met kritische maatschappelijke organisaties, verder aan te werken. Agrarische jongeren staan open voor die samenwerking en zien de kansen die dit biedt voor hun positie.

Deze constructieve houding past de agrarische ondernemers van de toekomst: NAJK en de leden die de vereniging vertegenwoordigt spannen zich voortdurend in voor een beter imago van de land- en tuinbouw.

Bijvoorbeeld door jaarlijks tientallen discussiebijeenkomsten te organiseren, met trainingen en cursussen de uitdrukkingsvaardigheden van agrarische jongeren te verbeteren en als mede-initiatiefnemer van het online platform Het Eetcafwaar dialoog tussen boeren en burgers centraal staat.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Tekst: NAJK

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top