Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieNOP onderzoekt draagvlak voor gezamenlijke promotie legsector

NOP onderzoekt draagvlak voor gezamenlijke promotie legsector

De Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP) maakt zich hard voor een gezamenlijk promotiefonds voor de legsector. De bedoeling is dat alle IKB deelnemers jaarlijks 1,5 à 2 eurocent per henplaats betalen aan dit fonds.

Dat zei NOP-kringvoorzitter leghennenhouders Jan Willem Lagerweij dinsdagavond 22 april op de ledenbijeenkomst van LTO Noord vakgroep Pluimveehouderij in Apeldoorn. Eerder al werd bekend dat de eierhandelaren, verenigd in ANEVEI hoogstwaarschijnlijk een bijdrage leveren aan dit fonds. 

Na het wegvallen van het productschap moet de pluimveesector de promotie voor eigen rekening nemen. Uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat pluimveehouders promotie belangrijk vinden. Maar ook dat ze willen dat iedere pluimveehouder hieraan bijdraagt. 

Voldoende draagvlak

Vroeger werd de promotie gefinancierd uit geld van het productschap dat binnenkwam via heffingen bij pluimveehouders. Dat is komen te vervallen daarom wordt er nu een beroep gedaan op de solidariteit onder pluimveehouders, licht secretaris Alex Spieker van de NOP toe. 

In de loop van het jaar moet duidelijk worden of er voldoende draagvlak is voor een gezamenlijk promotiefonds voor de legsector en hoe de promotiecampagne eruit komt te zien. 

Vleessector 

Eerder werd ook bekend dat de Nederlandse pluimveeslachterijen, verenigd in NEPLUVI in de vleessector hun verantwoordelijkheid nemen en de reclame voor kip gaan verzorgen. NEUPLUVI heeft inmiddels besloten door te gaan  met de huidige reclamecampagne kip het meest veelzijdige stukje vlees.

Spieker hoopt verder dat meer vleeskuikenhouders lid worden van de stichting Kip Kiplekker, dat zich richt op de sectorpromotie voor de vleessector. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de vleeskuikenhouders promotie belangrijk vindt, het aantal deelnemers van Kip Kiplekker blijft echter nog wat achter, verklaart Spieker.

Door promotie en reclames kan de Nederlandse pluimveesector een eerlijk verhaal vertellen aan de consument over hoe we in Nederland pluimvee houden, zodat de consument onze producten blijft kopen. Het imago van Nederlandse eieren en pluimveevlees is goed ondanks alle leugens die Wakker Dier vertelt in haar reclames over bijvoorbeeld gangbare vleeskuikens. Dat goede imago moeten we behouden en daarin is promotie essentieel, volgens de NOP secretaris. 

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Gerard Burgers

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top