Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMeer concept pluimveevlees verkocht in 2013

Meer concept pluimveevlees verkocht in 2013

Het aandeel van concept pluimveevlees groeide in 2013 met 48,7 procent. In 2013 kochten Nederlandse consumenten voor 81,8 miljoen euro aan concept pluimveevlees, in 2012 voor 55 miljoen.

Het marktaandeel voor concept pluimveevlees groeide daardoor van 6,3 procent in 2012 naar 9,1 procent in 2013. Veruit het meeste concept pluimveevlees verkochten supermarkten, voor 74,7 miljoen euro ten opzichte van 49,4 miljoen euro in 2012. Dit is een stijging van 51,2 procent. 

Consumenten kochten voor 900,4 miljoen euro aan pluimveevlees in 2013 ten opzichte van 878,8 miljoen in 2012. Een stijging van 2,5 procent. Pluimveevlees is daarmee de enige vleessoort die groeit in  Nederland. Van de andere vleessoorten werd minder verkocht in 2013. 

Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Kamer stuurt.

Minder vlees

De Nederlandse consument at minder vlees in 2013, maar wel meer vlees van vleesconcepten. Hij besteedde in 2013 in totaal 453,9 miljoen euro aan concept vlees, 7,8 procent meer dan in 2012. Het marktaandeel conceptvlees in alle gemeten kanalen steeg van 8,4 procent naar 9,1 procent. 

In de supermarkten steeg het marktaandeel van 9,4 naar 10,3 procent. In de buitenhuishoudelijke markt krijgt vlees, vleeswaren en vleesvervangers van concepten geen voet aan de grond. Het marktaandeel daalde nog verder van 1,6 naar 0,9 procent.

Vlees

Na de spectaculaire groei van vlees met een keurmerk in 2011 en 2012, als gevolg van een vervangingsstrategie bij enkele grote supermarkten, vlakte de groei in 2013 af naar 7,8 project. De stijging was vooral te danken aan scharrelkip met 1 ster Beter Leven in de supermarkten. 

Kalfsvlees en rundvlees verloren licht terrein, terwijl varkensvlees met n of twee sterren Beter Leven en Milieukeur het verdringingseffect bij biologisch varkensvlees (min 14,4 procent) ruimschoots compenseerden. Ook kiest ruim n op de drie Nederlanders ervoor om niet elke dag vlees te eten.

Rechtstreekse verkoop kansrijk

De vleesschandalen in 2013 hebben nauwelijks invloed gehad op het koopvolume van de consument. Uit onderzoek blijkt wel dat de consument steeds meer behoefte heeft aan informatie over het product dat hij koopt. Daardoor krijgen nieuwe concepten een kans, zoals het groeiend aantal boeren dat rechtstreeks of via internet duurzaam vlees aanbiedt aan de consument.

Klik hier voor het rapport. Op pagina 37, 38 en 39 staan de bestedingen aan (pluimvee)vlees in Nederland. 

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Tekst: Rijksoverheid

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top