Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieABN Amro: afzetmarkten elders zoeken

ABN Amro: afzetmarkten elders zoeken

Nederland moet andere afzetmarkten zoeken, nu Rusland de grenzen voor onze producten heeft gesloten. Binnen Europa zullen Nederlandse producenten en leveranciers van landbouw- en voedingsproducten zich moeten onderscheiden door middel van hoogwaardige kwaliteit.

Dat schrijft ABN Amro in zijn sectorupdate. Het is belangrijk dat ondernemers in de landbouw- en voedingssector het hoofd koel houden, stelt de bank. Bedrijven die voor een gedeelte afhankelijk zijn van de export naar Rusland moeten zoeken naar nieuwe of aangepaste afzetstrategie.

Afzetmogelijkheden lijken hierbij te moeten worden gezocht in andere opkomende economie vooral buiten Europa. Nederland is in staat deze kwaliteit jaarrond te leveren. Hierop moet de sector inspelen, aldus de bank.

Financie compensatie

Naast de beperkte invloed die ondernemers zelf kunnen uitoefenen op de veranderde marktomstandigheden heeft LTO Nederland de binnenlandse en Europese politiek al gevraagd om mee te denken in verzachtende omstandigheden voor de getroffen partijen.

Bijvoorbeeld door het verlenen van financie compensatie voor producten die van de markt worden gehaald, zoals ook bij de EHEC-crisis in 2011 het geval was. Daarnaast zijn ook supermarkten en verwerkers opgeroepen om mee te denken in het voorkomen van forse prijsdalingen.

Rusland belangrijke afzetmarkt

Voor de EU, als netto-exporteur, is Rusland een belangrijke afzetmarkt voor landbouw- en voedingsproducten. In 2013 was Rusland goed voor 10 procent van de Europese export. Alln de Verenigde Staten waren met 13 procent een grotere exportbestemming.

De belangrijkste exportproducten naar Rusland zijn groenten en fruit, kaas, (varkens)vlees, bloemen, alcohol en tabak. De laatste jaren is de export vanuit de EU naar Rusland jaarlijks toegenomen met gemiddeld 9 procent per jaar. Hiermee is Rusland een belangrijke afzetmarkt geworden voor Europese exporteurs van landbouw- en voedingsproducten.

1,5 miljard

De totale Nederlandse export naar Rusland bedroeg in 2013 ruim EUR 6,8 miljard. Hiervan is een kleine EUR 1,5 miljard afkomstig van landbouw- en voedingsproducten.

In totaal betreft de uitvoer van deze producten naar Rusland nog geen 2 procent van de totale landbouw- en voedingsmiddelen export, relativeert de bank de grote bedragen, maar voegt daar aan toe dat Rusland toch belangrijk is voor de afzet van onze voedingsmiddelen en sierteeltproducten.

Export naar Rusland toegenomen

De laatste tien jaar is de export van landbouw- en voedingsproducten vanuit Nederland naar Rusland met 139 procent in waarde toegenomen. Van de totale Nederlandse goederenexport naar Rusland is ruim 20 procent afkomstig van landbouw- en voedingsproducten. Daarnaast komt nog een groot gedeelte (circa 20 procent) van de overige export naar Rusland voor rekening van sector gerelateerde machines en apparatuur.

De export van agrarische producten naar Rusland heeft over de afgelopen tien jaar flinke stappen gezet. In deze periode is de exportwaarde nagenoeg verdubbeld. Hiermee is Rusland voor de landbouw- en voedingsmiddelenindustrie een belangrijke afzetmarkt. De groei is tot stand gekomen door een toegenomen welvaart en een meer open Russische economie.

Foto van Fenneke Wiepkema
Tekst: Fenneke Wiepkema

Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top