Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieFotoserie: ‘Made in Britain’ succes Engelse pluimveesector

Fotoserie: ‘Made in Britain’ succes Engelse pluimveesector

Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Engelse supermarkten verkopen alleen Engelse eieren, de zelfvoorzieningsgraad is 85 procent en de marge in de keten is eerlijker verdeeld. Daardoor beleven Engelse leghennenhouders goede tijden. In tegenstelling tot hun Nederlandse collega’s kunnen zij een goede boterham verdienen.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
Eieren in een Engelse supermarkt.
De mmmEggies op bezoek in Engeland.
De mmmEggies op bezoek in Engeland.

Engelse supermarkten verkopen alleen Engelse eieren in doosjes voorzien van de tekst made in Britain en waarop de Engelse vlag is afgebeeld, zegt pluimveehoudster Maartje Gussinklo. Zij houdt samen met haar man Bart 78.000 leghennen in het Gelderse Eibergen.

Door de herkenbare doosjes is voor de consument meteen zichtbaar dat ze Engelse eieren kopen. In Nederland zijn eieren vrij anoniem, de consument kan aan het doosje niet zien of het om Nederlandse of Duitse eieren gaat, vergelijkt Gussinklo.

Gussinklo was vorige week samen met andere pluimveehouders twee dagen in Engeland en bezocht daar onder meer drie leghennenbedrijven en een pakstation. Gussinklo is n van de mmmEggies, een groep vrouwelijke pluimveehoudsters die actief zijn op social media en samen het Nederlandse ei promoten en de verkoop van eieren proberen te stimuleren.

Pakstation bepaalt consumentenprijs

Opvallend is dat het pakstation de consumentenprijs in de supermarkt bepaalt. Een pakstation huurt schapruimte bij een supermarkt en betaalt hiervoor een bepaald bedrag aan de supermarkt. Het pakstation bepaalt vervolgens zelf voor welke prijs de eieren in de supermarkt worden aangeboden.

Meer marge voor pluimveehouder

In Engelse supermarkten zijn de eieren duurder, maar verdient de pluimveehouder ook meer, vertelt Gussinklo. Pakstationhouders worden door dit systeem ook meer gestimuleerd om de eieren duurder te verkopen. Uiteraard verdienen de supermarkten ook nog goed aan de verkoop van eieren.

In Engeland is ook meer budget beschikbaar voor PR van eieren, zegt Gussinklo. Een aantal jaar geleden was het imago van de landbouw slecht. Toen is men daar mee aan de slag gegaan en tegenwoordig is het imago redelijk goed, hoorde Gussinklo tijdens hun trip in Engeland.

Engelsen eten gemiddeld 185 eieren per persoon. Hier zit volgens Gussinklo wel een stijgende lijn in, maar ze weet niet hoeveel eieren men nu meer eet dan jaren terug. De gemiddelde Nederlander eet 195 eieren per persoon. Dit is net als bij de Engelsen inclusief verwerkte eieren.

Lage zelfsvoorzieningsgraad

De zelfvoorzieiningsgraad van eieren in Engeland is 85 procent, vertelt Gussinklo. In Nederland is dit ongeveer 300 procent. De verwerkende industrie in Engeland gebruikt ook geporteerde eieren. Engeland telt 35 miljoen leghennen. Ongeveer net zoveel als in Nederland.

Veel koloniehuisvesting

In Engeland zitten opvallend veel hennen in koloniehuisvesting. Het aandeel hiervan bedraagt 50 procent volgens Gussinklo. 45 procent van de hennen zit in vrije uitloop, 3 procent in scharrelhuisvesting en 2 procent wordt biologisch gehouden, aldus Gussinklo.

Ook de kolonie eieren worden gewoon verkocht in de supermarkt. De Engelse pluimveesector zegt heel duidelijk elk ei is goed en consumenten geven hier gehoor aan. Dit gaan wij met de mmmEggies ook doen in Nederland, vertelt Gussinklo. Wel groeit het aandeel vrij uitloop eieren in Engeland, omdat consumenten hier meer naar vragen.

Mindere technische resultaten

De groep bezocht een bedrijf met 400.000 leghennen in koloniehuisvesting, een bedrijf met 450.000 leghennen in koloniehuisvesting en vrije uitloop, een bedrijf van 24.000 leghennen met vrije uitloop en een pakstation. De bedrijven zagen er volgens Gussinklo netjes uit. Vooral in de stallen was het netjes.

Doordat Engelse leghennenhouders meer verdienen, is de noodzaak er minder om technisch extreem goed te draaien. De technische resultaten zijn bij de grote pluimveebedrijven gemiddeld genomen minder als in Nederland, aldus Gussinklo.

Regelgeving

De regelgeving wat betreft uitstoot van ammoniak is vergelijkbaar met Nederland, zegt Gussinklo. Engeland gaat in 2016 een onderzoek doen of het mogelijk is om hennen met hele snavels te houden. De politiek wil het onderzoek afwachten, voor het definitief beslist tot een verbod op snavelbehandeling.

Interessante studiereis

Het was een interessante studiereis, zegt Gussinklo. We hebben er met de mmmEggies goede tips opgedaan om het Nederlandse ei te promoten. De mmmEggies zijn nog op zoek naar meer pluimveehoudsters die zich willen aansluiten bij hen. Informatie is op te vragen via info@mmmeggies.nl. De dames zijn te volgen via www.facebook.com/mmmeggies.nl, via Twitter op @mmmEggies en via www.mmmeggies.nl

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen, Maartje Gussinklo

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top