Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie‘Handelaren moeten eieren beter vermarkten’

‘Handelaren moeten eieren beter vermarkten’

Eierhandelaren moeten Nederlandse eieren beter vermarkten, zodat voor de leghennenhouder ook een betere marge overblijft. Dat zei Servé Hermans, managing director van fokkerij-organisatie ISA donderdagavond 6 november tijdens de goed bezochte studieavond pluimvee van mengvoerfabrikant AgruniekRijnvallei in het Gelderse Voorthuizen.

Nederlandse eierhandelaren hebben goud in handen. Ze kunnen kooivrije eieren leveren en dat kunnen niet veel andere langen. In Zuid Europa zit veruit het merendeel van de hennen namelijk nog in kooien. Ook kunnen ze straks waarschijnlijk eieren leveren van hennen die onbehandeld zijn.

Daarmee onderscheiden ze zich van andere handelaren en dat voordeel moeten ze volgens Hermans benutten. Ga met een goede propositie naar grote internationale voedingsbedrijven zoals Unilever, Honig of Calv zodat dat soort bedrijven zich kunnen onderscheiden door het gebruik van kooivrije eieren.

Voor dat soort bedrijven is imago belangrijk en die willen niet aan de schandpaal worden genageld door organisaties zoals Wakker Dier. Nederlandse eierhandelaren kunnen zich volgens Hermans het beste richten op grote voedingsbedrijven. Er zijn bedrijven die 20 tot 30 miljoen eieren per week nodig hebben.

Niet weggeven maar verkopen

Hermans kon in de zaal rekenen op veel bijval. Ook de andere aanwezigen vonden dat handelaren de eieren voor een goede prijs moeten verkopen in plaats van weggeven. Als eierhandelaren nu een half centje minder krijgen, betalen ze de leghennenhouder minder. In plaats daarvan moeten ze de strijd aangaan en hun product beter/duurder verkopen, vindt Jef Sloot van opfokorganisatie Maatman.

Volgens Jeroen van den Hurk, sectormanager pluimvee van de Rabobank is de noodzaak er bij handelaren niet om het product duurder te verkopen omdat ze er toch wel aan verdienen.

iSTEP

Ook veel leghennenhouders kunnen hun eieren voor een hogere prijs verkopen. Zowel bij scharrel als Freiland zijn er forse verschillen van wel 35 cent in toeslagen, zegt leghennenhouder en iSTEP-voorzitter Wim van Nieuwenhuijzen.

Leghennenhouders die meedoen aan iSTEP delen anoniem prijsinformatie in een online database en krijgen zo meer inzicht in de eierprijzen. Zo staan ze sterker in onderhandelingen met hun afnemers en kunnen ze dus meer marge overhouden. Deelname aan iSTEP kost 200 euro per jaar. iSTEP telt momenteel 130 deelnemende leghennenhouders en wil graag dat meer leghennenhouders deelnemen.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top