Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
Het Pluimvee Symposium logo
  • Home
  • Nieuws leg
  • Nieuws vlees
  • Innovatieprijs
  • GD sessie
Het Pluimvee SymposiumEconomiePigment op eischaal als kooktijdindicator

Pigment op eischaal als kooktijdindicator

Zou het voor consumenten niet handig zijn om op basis van een pigmentstreep op het ei te kunnen bepalen wat de hardheid van het ei is bij het koken? Die vraag stelde Gino van Ossel zichzelf tijdens het Symposium Hogere Pluimveehouderij in Eersel voor een gezelschap van ruim 300 mensen uit de legsector.

De Belgische Van Ossel is verbonden aan Vlerick businessschool als marketingprofessor. Het voorbeeld van pigment ziet hij als een kans in een consumentenmarkt die aan het veranderen is. Door de economische crisis is er iets blijvends verandert. Door de prijzenoorlog van de supermarkten enkele jaren geleden zijn de consumenten gewend geraakt aan lagere prijzen. Uit onderzoek blijkt nu ook dat 53 procent van de consumenten in Belgiprijs op de eerste plaatst zet voor het aankopen van voedselproducten. In Nederland is dat zelfs nog iets meer. Dat betekent dat 47 procent wel voor kwaliteit wil gaan en meer zou willen betalen. Maar slechts 7 procent geeft dat maar aan. Daar liggen kansen.

Nieuwe marktkansen

Maar die kansen liggen volgens Van Ossel niet binnen de retail die alleen focus hebben op prijs A-merken zijn het ook niet langer. Consumenten zijn door de crisis minder merktrouw. Leghennenhouders zouden zich moeten richten op de kansen die de veranderingen in de markt nu bieden. Aan concepten als Hello Fresh waarbij consumenten een abonnement nemen op een groentepakket kan ook een ei worden toegevoegd. Een ander concept is Bilder & De Clercq, waarbij je de exacte hoeveelheden ingrediten koopt om een bepaald gerecht te maken. Ook daar kun je met een ei op in spelen. Dat zijn kanalen waar meer marge gemaakt kan worden. Alleen moet het wel een bijzonder ei zijn. Een gewoon ei vindt een consument waardeloos.

Ei met extra waarde

Onderscheiden met eieren kan op verschillende manieren. Het ontwikkelen van een ei met een pigmentstreep is een voorbeeld van iets toevoegen aan een ei om extra waarde te creen. Maar het kan volgens Van Ossel ook een goed verhaal zijn van de bedrijven die ze produceren, zoals van zorgboerderijen. En om authenticiteit toe te voegen zou je in iedere doos een veertje kunnen stoppen. Het draait vooral om het creen van emotie rond een ei. Naar dat soort eieren is nu vraag binnen die nieuwe afzetformules.

Foto van Robert Ellenkamp
Tekst: Robert Ellenkamp

Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Organisatie
logo
logo
logo
Partners
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
Stersponsoren
  • Harpie
  • Aviagen
  • Hipra
  • Elanco
  • Probroed & Sloot
  • Poultry Vets
  • De KuikenaeR
  • Faromatics
  • Ceva
  • DSM
  • Deam Eco
  • MSD
  • Groen Agro Control
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top