Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie‘Online verkoop biedt sector kansen’

‘Online verkoop biedt sector kansen’

Online verkoop van agrarische producten ontwikkelt zich van niche tot potentieel en biedt de agrarische sector nieuwe kansen. Dat vindt het LEI Wageningen UR.

E op de acht Nederlandse consumenten doet ook dagelijkse boodschappen online. De verwachting is dat online in 2020 bijna een kwart van de markt uitmaakt, schrijft LEI Wageningen UR in een persbericht.

Onder meer vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast richt de agrofoodsector zich vaak nog op n afzetkanaal, waar de consument al naadloos tussen on- en offline kanalen heen een weer springt (omni-channel).

Onderscheiden nog belangerijker

De scheiding tussen recreatief en functioneel winkelen zet door, en de mogelijkheden van e-commerce nemen toe. Tegelijkertijd groeit de concurrentie onder meer door nieuwe toetreders en bestaande spelers die er bijvoorbeeld voor kiezen horeca-elementen toe te voegen of fysieke winkels die een online (bezorg)dienst beginnen.

Jezelf onderscheiden richting consumenten wordt nog belangrijker, schrijft het LEI. Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.

Concepten

De nieuwe markt heeft behoefte aan andere vormen van samenwerking en concepten, zoals in verpakking, die de online verkoop en thuisbezorging ondersteunen. Online is ook een veel groter aanbod mogelijk omdat schapruimte niet beperkend is en ingespeeld kan worden op wensen van kleine segmenten.

Er is ruimte voor bijvoorbeeld streekproducten en producten van de boerderij; producten die rechtstreeks van het boerenerf via een paar muisklikken naar het bord van de consument gaan.

Directer inspelen op de vraag

Online verkoop maakt het ook makkelijker consumentengedrag te analyseren en zo directer in te spelen op de vraag. Door inzet van ICT wordt dit vervolgens gekoppeld aan de verschillende ketenonderdelen.

Dit draagt bij aan kortere ketens en meer toegevoegde waarde: het verhaal van het product kan aan de bron worden gekoppeld. Zo kunnen ondernemers zich meer concentreren op het bieden van meerwaarde of inspelen op een belangrijke consumententrend: transparantie.

Nederland loopt achter

Nederland is geen voorloper in vergelijking met ons omringende Europese landen in online verkoop. Binnen e-commerce loopt de online verkoop van food achter op andere producten. De grootste uitdaging bij voedsel is het transport en het bewaren van producten (diepvries, gekoeld en kamertemperatuur).

Dat bemoeilijkt de logistieke afhandeling en daarmee de rentabiliteit voor aanbieders. Duidelijk is ook dat de opkomst van e-commerce verkoopvolume weghaalt uit fysieke winkels. Voedsel kopen in de winkel wordt een keuze.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top