Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Draag bij aan eierpromotie'

'Draag bij aan eierpromotie'

Meer Nederlandse leghennenhouders en eierhandelaren moeten een financiële bijdrage geven aan de stichting Blij met een Ei, dat de promotie van eieren in Nederland verzorgt.

Dat zei Blij met een Ei voorzitter Alex Janssen dinsdag 6 oktober tijdens de Pluimvee Relatiedag van LTO/NOP en vakblad Pluimveehouderij in Barneveld. Slechts 150 van de bijna 1.000 leghennenhouders in Nederland zijn lid en maar 6 eierhandelaren, vertelde Janssen.

De voorzitter noemde dit zeer betreurenswaardig en roept leghennenhouders en bedrijven uit de periferie op om lid te worden. Deelname kost een leghennenhouder 200 euro per jaar. Bedrijven uit de periferie kunnen kiezen uit een gouden, zilveren of bronzen sponsorpakket dat jaarlijks respectievelijk 1.500 1.000 of 500 euro kost.

Ook valt het Janssen op dat er vooral veel leghennenhouders uit het Zuiden van Nederland lid zijn en weinig buiten de grote rivieren. Hij vroeg zich af hoe dit kan.In kleine Limburgse dorpje Ysselsteyn hangen nu veel vlaggen van Blij met een Ei maar die zouden ook hier in Barneveld moeten hangen omdat Barneveld zich profileert als de pluimveegemeente van Nederland, prikkelde Janssen de bezoekers.

Promotie werkt

Door middel van promotie wil Blij met een Ei de eierconsumptie in Nederland laten stijgen. Deze ligt volgens Janssen nu al jaren rond de 195 eieren per persoon. Dit is inclusief verwerkte eieren. In de Verenigde Staten ligt de eierconsumptie gemiddeld op 250 eieren per persoon en in Korea en Japan zelfs op 350.

En in Japan wonen nu net de meeste honderdjarigen, hield Janssen de zaal voor. Dat soort berichtjes zet ik op Facebook of Twitter ik en dat zouden we allemaal moeten doen. De voorzitter roemde de mmmEggies die daarin een voortrekkersrol vervullen.

In Canada is de eierconsumptie in vijf jaar tijd met 34 procent gestegen en in de VS in n jaar met 15 procent, noemde Janssen voorbeelden van landen waar eierpromotie werkt. In Denemarken is veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van eieren en daar is de consumptie in negen jaar tijd met 34 eieren per persoon gestegen. En in Duitsland steeg de consumptie met 22 eieren per persoon in zeven jaar.

Eierconsumptie moet omhoog

De voorzitter gaf toe dat er in landen zoals de VS en Canada meer budget is voor eierpromotie. Maar hij vindt dat de Nederlandse legsector ook meer geld moet steken in de promotie van het ei. Hij verwacht dat de eierconsumptie in Nederland dan zal stijgen. Uiteindelijk profiteren we allemaal van eierpromotie, dus draag daar dan allemaal een steentje aan bij, zei Janssen.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Blij met een Ei

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top