Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieJongeren vinden vlees onmisbaar

Jongeren vinden vlees onmisbaar

Een ruime meerderheid van de jongeren (63 procent) vindt vlees een onmisbaar onderdeel van hun voeding. Daarnaast zien ze de consumptie van vlees als gezond en is het voor velen het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd.

Dit komt naar voren in de consumentenperceptie en het aankoopproces van vlees uit de jongste editie van de Vion Consumer Monitor. Uit het onderzoek onder bijna 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel blijkt dat met name jongeren in de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd. Ook als er een keer geen traditionele warme maaltijd met vlees wordt gegeten, dan zijn de genoemde alternatieven vaak toch op een of andere manier verrijkt met vlees, zoals: maaltijdsalades, kant-en-klare maaltijden, (verse) pizzas en pastas.

Meer oog voor kwaliteit
Voor zes op de tien consumenten mag een goed stuk vlees best weleens wat duurder zijn. Daarnaast waarderen ze concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. Ook stijgt de bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, met name bij de jongeren.

Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geformeerd willen worden. Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.

Uitstekend imago
Het merendeel van de consumenten (62 procent) vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Dit vertaalt zich ook in een stijgende voorkeur voor Nederlands vlees en de bereidheid hier iets meer voor te willen betalen.

De Vion Consumer monitor is gericht op het beter begrijpen van de vleeskoper en het aankoopproces van vlees. Het onderzoek is gehouden onder bijna 2.500 huishoudens uit het GfK panel en wordt jaarlijks in Nederland uitgevoerd

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top