Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieFotoserie: Rapportcijfers dierlijke producten

Fotoserie: Rapportcijfers dierlijke producten

Liefhebbers van zuivel en vlees die rekening willen houden met dierenwelzijn kunnen met de gratis te downloaden app Questionmark een afgewogen beslissing maken bij hun aankopen. Het ontwikkelde systeem vergelijkt door middel van een rapportcijfer het welzijn van dieren achter dierlijke producten. De app zou wel eens grote invloed kunnen gaan hebben op de werkwijze van boeren.
Het rapportcijfer is een gemiddelde van de bij Questionmark bekende gegevens. Deze producent heeft zelf nog geen aanvullende informatie aangeleverd, laat het scherm op de smartphone zien. Met de app kan een consument ook aangeven dat hij meer, of juist al
Stel dat het product nog niet bekend is bij de de makers van de app, dan kan de consument zelf een foto van het product maken en direct online verzenden naar de maker van de app. Die belooft dan spoedig met een rapportcijfer te komen. Een proef op de som
Een aantal uitkomsten van het onderzoek door Questionmark (waarvan de resultaten voor consumenten als rapportcijfer zichtbaar zijn in de app) komt volgens de directeur van Questionmark overeen met wat de onderzoekers van Questionmark al wisten of vermoedd
Een consument scant met de app van Questionmark de barcode op voorverpakt varkensvlees in de supermarkt alvorens zij besluit het product te kopen. Het rapportcijfer dat de makers van Questionmark toekennen aan een product, is de eindscore op basis van wat
Vleesvervangers zonder dierlijke ingrediënten krijgen ook een score op diervriendelijkheid, namelijk een 10. Overigens zitten in veel vleesvervangers wel dierlijke (zuivel)producten, tot wel 95 procent. Kan een worst van bijvoorbeeld Stegeman dan wel een
Hoe Questionmark aan alle productgegevens komt, is eigenlijk simpel. Questionmark gebruikt zogenaamde industriegemiddelden, die kan de organisatie opzoeken en opvragen en van de opgestuurde info op de verpakking van de producten overnemen. Er is namelijk
Questionmark wil de ruimte die er is voor verduurzaming in productieketens opzoeken en laten gebruiken. Linnebank: “Zo’n 118 miljoen dieren die in Nederland veelal verborgen levens leiden achter de staldeuren van Nederlandse veeteeltbedrijven, verdienen v
Een greep uit de te beoordelen punten die op hun beurt allemaal weer zijn onderverdeeld: is er sprake van schadelijke stoffen die vrijkomen door de productiemethode, antibioticagebruik in het dierhouderijsysteem (wel, niet, alleen preventief etc), resiste
Kan een dierlijk product tóch een 10 scoren? Het kan, omdat Questionmark - omdat ze met héle getallen werken - kunnen afronden naar een 10, ook al zit er dier in het product verwerkt. Dat sinds kort de beoordelingscijfers zonder een tiende achter de komma
Hoe kan openheid producenten aanzetten tot een andere bedrijfsvoering? “Voorbeeld zijn de Gijs-eieren. Het merk Gijs heeft Questionmark informatie aangeleverd over de productieketen van hun nieuwe ei, waarvan de kip geen Braziliaanse maar Europese soja ge
Het rapportcijfer is een gemiddelde van de bij Questionmark bekende gegevens. Deze producent heeft zelf nog geen aanvullende informatie aangeleverd, laat het scherm op de smartphone zien. Met de app kan een consument ook aangeven dat hij meer, of juist al
Het rapportcijfer is een gemiddelde van de bij Questionmark bekende gegevens. Deze producent heeft zelf nog geen aanvullende informatie aangeleverd, laat het scherm op de smartphone zien. Met de app kan een consument ook aangeven dat hij meer, of juist alleen, is geinteresseerd in één bepaald aspect van de score. Bijvoorbeeld alleen dierenwelzijn. Dan krijgt de klant na aanklikken van deze mogelijkheid alleen het gemiddelde voor dat welzijn te zien, de cijfers voor bijvoorbeeld milieu-aspecten en mensenrechten worden dan niet meegewogen in het eindcijfer. Zo is het ook eenvoudiger voor de consument om Nederlandse karbonade van Albert Heijn te vergelijken met Deense kipfilet van de Aldi of met een biefstukje uit Ierland dat bij Jumbo te koop is.
Stel dat het product nog niet bekend is bij de de makers van de app, dan kan de consument zelf een foto van het product maken en direct online verzenden naar de maker van de app. Die belooft dan spoedig met een rapportcijfer te komen. Een proef op de som
Stel dat het product nog niet bekend is bij de de makers van de app, dan kan de consument zelf een foto van het product maken en direct online verzenden naar de maker van de app. Die belooft dan spoedig met een rapportcijfer te komen. Een proef op de som van deze website leert dan ook al snel dat vele producten (nog) niet zijn opgenomen in het programma. Van de twintig, door deze site eerst gecheckte, producten is van slechts drie een rapportcijfer beschikbaar. Een conclusie kan zijn dat er te veel producten zijn, of dat de app te vroeg is gelanceerd. Linnebank reageert: “Nee we beginnen bewust in de luwte, maar het gaat wel heel snel nu, en omdat we de zaken steeds beter digitaal beheren, stijgt wekelijks het percentage werk dat we kunnen verzetten.”
Een aantal uitkomsten van het onderzoek door Questionmark (waarvan de resultaten voor consumenten als rapportcijfer zichtbaar zijn in de app) komt volgens de directeur van Questionmark overeen met wat de onderzoekers van Questionmark al wisten of vermoedd
Een aantal uitkomsten van het onderzoek door Questionmark (waarvan de resultaten voor consumenten als rapportcijfer zichtbaar zijn in de app) komt volgens de directeur van Questionmark overeen met wat de onderzoekers van Questionmark al wisten of vermoedden. Enkele uitkomsten: ‘Demeter producten van de koe of de geit zijn in onze vergelijking ietsje diervriendelijker dan biologische producten. De minimale afmetingen voor de ruimte die dieren krijgen zijn iets groter en de regels voor het houden van moederdieren zijn iets diervriendelijker; onthoornen mag niet, de slachtleefftijd ligt hoger en de koeien mogen slechts één keer per jaar kalven. Het verschil tussen regulier en bio is echter heel groot.’ Waarom noemt directeur Charlotte Linnebank in een blog de regels ‘iets’ diervriendelijker, want dat klinkt niet bepaald meetbaar. “Voor het grote publiek moeten we de per product meer dan honderd zeer zakelijke scores terugbrengen tot hapklare kost. Vandaar”, zegt Linnebank.
Een consument scant met de app van Questionmark de barcode op voorverpakt varkensvlees in de supermarkt alvorens zij besluit het product te kopen. Het rapportcijfer dat de makers van Questionmark toekennen aan een product, is de eindscore op basis van wat
Een consument scant met de app van Questionmark de barcode op voorverpakt varkensvlees in de supermarkt alvorens zij besluit het product te kopen. Het rapportcijfer dat de makers van Questionmark toekennen aan een product, is de eindscore op basis van wat de organisatie vindt van dierenwelzijn, milieu, mensenrechten en volksgezondheid. Door thuis of in de supermarkt de barcode van een product met de smartphone te scannen, komt de naam van het product in beeld, met de daaraan toegekende score. Feedback van gebruikers van de app Questionmark wordt gebruikt om de app te verbeteren. Zo vraagt de consument geregeld om met name een score voor gezondheid op te nemen in de scores. Questionmark houdt nauwgezet bij hoeveel gebruikers er zijn, en of die ook geregeld gebruik maken van de app. Of de klanten in de winkel de informatie vervolgens daadwerkelijk bij hun aankoopbeslissingen laten meespelen kan niet worden gezegd door Questionmark. Verreweg de meeste klanten vertellen de redacteur van deze site beleefd dat het idee best goed lijkt, maar voegen er eerlijk aan toe dat het hen ‘teveel moeite’ is eerst de barcode van de producten te scannen met hun smartphone voor zij het rapportcijfer kunnen zien.
Vleesvervangers zonder dierlijke ingrediënten krijgen ook een score op diervriendelijkheid, namelijk een 10. Overigens zitten in veel vleesvervangers wel dierlijke (zuivel)producten, tot wel 95 procent. Kan een worst van bijvoorbeeld Stegeman dan wel een
Vleesvervangers zonder dierlijke ingrediënten krijgen ook een score op diervriendelijkheid, namelijk een 10. Overigens zitten in veel vleesvervangers wel dierlijke (zuivel)producten, tot wel 95 procent. Kan een worst van bijvoorbeeld Stegeman dan wel een 10 scoren in plaats van de 6 die de app aangeeft? Of omdat deze een dierlijke oorsprong heeft, dus sowieso nooit meer dan een 9? Dit laatste is het geval volgens Linnebank. Een ander voorbeeld laat zien dat er weinig verschil is tussen scharrelkippen en vrije uitloop kippen. Die uitloop is namelijk de enige toevoeging aan de vele, vele regels voor huisvesting van de dieren. Terwijl alle andere thema’s voor de huisvesting precies hetzelfde zijn. Evenals de regels op andere voorwaardes voor dierenwelzijn. Daarentegen scoren biologisch gehouden kippen, Rondeel en Gijs veel beter.
Hoe Questionmark aan alle productgegevens komt, is eigenlijk simpel. Questionmark gebruikt zogenaamde industriegemiddelden, die kan de organisatie opzoeken en opvragen en van de opgestuurde info op de verpakking van de producten overnemen. Er is namelijk
Hoe Questionmark aan alle productgegevens komt, is eigenlijk simpel. Questionmark gebruikt zogenaamde industriegemiddelden, die kan de organisatie opzoeken en opvragen en van de opgestuurde info op de verpakking van de producten overnemen. Er is namelijk geen product dat fysiek bij één van de vijftien werknemers van Questionmark door de handen gaat. Alle info is op basis van databases. In het geval dat varkensvlees uit een supermarkt een Beter Leven kenmerk met één ster heeft, gebruikt Questionmark al die gegevens die wettelijk vereist zijn voor een product met dat keurmerk. Dat hoeft Questionmark dan verder niet te verifieren omdat daar al controle op is. Ook kan een varkenshouder, of supermarkt, die een bepaald keurmerk heeft, zijn eigen informatie dus ook nog aan Questionmark overdragen, als bijvoorbeeld ‘onze dieren hebben het dubbele van de vereiste ruimte tot hun beschikking’. Questionmark trekt deze info dan na, en zo kan een producent beter scoren op welzijn, bijvoorbeeld. Als vervolgens al die hónderden scores bij elkaar opgeteld worden, tovert de computer vier rapportcijfers tevoorschijn die gemiddeld bijvoorbeeld een 8 opleveren.
Questionmark wil de ruimte die er is voor verduurzaming in productieketens opzoeken en laten gebruiken. Linnebank: “Zo’n 118 miljoen dieren die in Nederland veelal verborgen levens leiden achter de staldeuren van Nederlandse veeteeltbedrijven, verdienen v
Questionmark wil de ruimte die er is voor verduurzaming in productieketens opzoeken en laten gebruiken. Linnebank: “Zo’n 118 miljoen dieren die in Nederland veelal verborgen levens leiden achter de staldeuren van Nederlandse veeteeltbedrijven, verdienen volgens ons een beter leven. Het is het welzijn van deze dieren die wij met ons vernieuwde onderzoekssysteem willen verbeteren.” Wil een fabrikant, of zelfs een individuele boer, iets toevoegen aan de algemene, reeds bekende, gegevens, dan wordt die extra info bovenop de ‘industriegemiddelden’ (uit genoemde en andere bronnen als wetgeving) geverifieerd door Questionmark. Als de bewijsstukken kloppen, dan neemt Questionmark die mee in de scorelijsten.
Een greep uit de te beoordelen punten die op hun beurt allemaal weer zijn onderverdeeld: is er sprake van schadelijke stoffen die vrijkomen door de productiemethode, antibioticagebruik in het dierhouderijsysteem (wel, niet, alleen preventief etc), resiste
Een greep uit de te beoordelen punten die op hun beurt allemaal weer zijn onderverdeeld: is er sprake van schadelijke stoffen die vrijkomen door de productiemethode, antibioticagebruik in het dierhouderijsysteem (wel, niet, alleen preventief etc), resistente bacteriën, voedselvergiftigingen en voedselinfecties, klimaatverandering, biodiversiteit, water, huisvesting van de dieren en hun gezondheid, lichamelijke ingrepen, opfok, welzijn ouderdieren, transport en dodingsmethoden. Ook voor het bepalen van betrokken mensenrechten is een vijftal criterea opgesteld, waaronder een punt dat toetst op kinderarbeid. En hoe (objectief) meetbaar is bijvoorbeeld het welzijn van ouderdieren? Charlotte Linnebank: “Daarvoor is dan weer een tiental andere punten dat wordt gecheckt; zoals huisvesting, spelmateriaal, duur van contact met andere generatie etc. Daaruit berekent de computer weer een gemiddelde, en voilá.”
Kan een dierlijk product tóch een 10 scoren? Het kan, omdat Questionmark - omdat ze met héle getallen werken - kunnen afronden naar een 10, ook al zit er dier in het product verwerkt. Dat sinds kort de beoordelingscijfers zonder een tiende achter de komma
Kan een dierlijk product tóch een 10 scoren? Het kan, omdat Questionmark - omdat ze met héle getallen werken - kunnen afronden naar een 10, ook al zit er dier in het product verwerkt. Dat sinds kort de beoordelingscijfers zonder een tiende achter de komma zijn, is volgens Linnebank een manier om schijnnauwkeurigheid te voorkomen; “Een niet afgerond getal suggereert dat het getal wetenschappelijk is, maar we werken met zogenaamde industriegemiddelden dat wil zeggen gegevens die wettelijk zijn vereist of aan een keurmerk hangen. Die info gebruiken we als de producent niet zelf andere informatie levert. Het rapportcijfer is dus slechts een indicatie, op basis van honderden criteria.”
Hoe kan openheid producenten aanzetten tot een andere bedrijfsvoering? “Voorbeeld zijn de Gijs-eieren. Het merk Gijs heeft Questionmark informatie aangeleverd over de productieketen van hun nieuwe ei, waarvan de kip geen Braziliaanse maar Europese soja ge
Hoe kan openheid producenten aanzetten tot een andere bedrijfsvoering? “Voorbeeld zijn de Gijs-eieren. Het merk Gijs heeft Questionmark informatie aangeleverd over de productieketen van hun nieuwe ei, waarvan de kip geen Braziliaanse maar Europese soja gevoerd krijgt. Gijs wilde weten of het vervangen van de soja impact zou hebben op de duurzaamheidsscore van het ei. De milieuscore van dit nieuwe Gijs-ei viel inderdaad hoger uit dan de milieuscores van alle andere eieren. Hierdoor kreeg het Gijs-ei ook in totaal een hoger gemiddelde score. Bij de introductie van dit ei heeft Gijs de ranking gebruikt in hun communicatie naar de media, supermarkten en consumenten om aan te tonen dat het Gijs-ei echt duurzamer is dan andere eieren”, weet Linnebank.
Foto van Ruth van Schriek
Tekst: Ruth van Schriek

Na van alles gedaan en gezien te hebben, teruggekeerd naar de Achterhoek. En bijna terug naar de boerderij waar ze opgroeide. Na jaren als eindredacteur voor de kranten en magazines van Agrio gewerkt te hebben, trok ze zelf de laarzen aan. Met camera, pen en papier op weg naar boeren, om met veel belangstelling hun altijd interessante verhaal te horen. En dit bij thuiskomst op te schrijven.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top