Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie‘Eerlijke vleesprijs kan door andere mededingingsregels’

‘Eerlijke vleesprijs kan door andere mededingingsregels’

Het probleem van kiloknallers in de winkels en te lage opbrengstprijzen van bijvoorbeeld varkens- en kippenvlees voor de boer kan worden aangepakt door een aanpassing van de mededingingsregels.

Dat zegt voorzitter Albert Jan Maat in een persbericht van LTO Nederland in een reactie op het initiatief van het PvdA-Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers om te stoppen met de verkoop van vlees voor stuntprijzen.

Het idee van een minimumprijs vindt de LTO-voorzitter sympathiek klinken, maar zon prijs geeft nog geen garantie voor een faire opbrengstprijs voor de boer. Het gaat vooral om de mogelijkheid om extra inspanningen van de boer op het terrein van bijvoorbeeld dierenwelzijn en duurzaamheid terug te zien in de opbrengstprijs die hij ontvangt, legt Maat uit.

Eenzijdig

Volgens Maat zijn de huidige mededingingsregels niet meer van deze tijd: De regels zijn te eenzijdig gericht op een lage prijs voor de consument. Aanpassing ervan is nodig om er voor te zorgen dat dierenwelzijn en ook de wijze waarop gewassen worden geteeld onderdeel worden van de prijsvorming. Met andere woorden: de consument moet de manier, waarop producten worden voortgebracht, ook kunnen honoreren. De meeste consumenten willen dat ook.

Het draait volgens LTO Nederland uiteindelijk om een evenwichtige verdeling van de marges in de productieketens en een faire opbrengstprijs voor de boer. Maar dan is wel een Autoriteit Consument en Markt nodig, die toestaat dat daarover in de keten afspraken worden gemaakt. Als in de Tweede Kamer dezer dagen een stevige duw in de goede richting wordt gegeven, dan gaat het de goede kant op.

Supermarkten

De LTO-voorzitter vindt dat supermarkten kunnen meewerken door in de winkelschappen duidelijk zichtbaar te maken hoe een product zich qua duurzaamheid en kwaliteit onderscheidt. Maat: Kijk naar het sterrensysteem van de Dierbescherming, biologisch vlees en bijvoorbeeld ook het Fair Produce-keurmerk voor champignons. Veel consumenten willen best betalen voor extra waarden van een product. Hij wil er dan wel zeker van zijn dat die extra kwaliteiten ook zijn geborgd.

De LTO-voorzitter richt zijn pijlen niet alleen op de supermarkt, maar ook de keurings- en voedselveiligheidskosten. Die komen nu voor rekening van boeren, terwijl die in de meeste andere landen worden betaald de overheid.

De keuringskosten voor vlees komen hier voor rekening van de veehouder. Dat maakt een fors kostprijsverschil. Als het debat in de Tweede Kamer er toe bijdraagt, dat boeren en tuinders binnenkort niet meer opdraaien voor die keuringskosten, dan wordt een stuk ongelijkheid terecht weggenomen.

NVV eist excuses van Dikkers

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) eist excuses en rectificatie van Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers (PvdA). Dikkers stelt vanochtend in de Nederlandse media dat dieren in de Nederlandse landbouw op de been gehouden worden door antibiotica en dat de consument deze antibiotica binnenkrijgt door het eten van vlees.

Volgens de NVV is dit pertinent onjuist en haalt Dikkers hiermee de varkenshouders en alle veehouders door het slijk. De vakbond eist daarom excuses van Dikkers.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Twitter

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top