Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie‘Kies de kortste weg bij lancering nieuw product’

‘Kies de kortste weg bij lancering nieuw product’

Pluimveehouders moeten de kortste weg van hun bedrijf naar de consumenten kiezen met zo min mogelijk tussenhandelaren als ze succesvol een nieuw product of concept willen introduceren.

Dat raadt Gerard Derksen, die al 40 jaar werkzaam is in de retailwereld pluimveehouders aan. Hij vertelde dit dinsdagavond 1 december tijdens de ledenvergadering van iSTEP (Informatiesysteem Transparante Eierprijzen). Volgens hem is de agrarische sector aan verandering toe. Derksen ziet veel kansen voor kortere ketens in de agrarische sector.

Pluimveehouders moeten zich afvragen wie hun klanten zijn en wat deze willen en hoe ze hierop in kunnen spelen door zich te onderscheiden, zegt Derksen.

Volgens hem hebben inkopers van supermarkten steeds minder kennis van zaken. Boeren kunnen hiervan profiteren door in de huid van de inkoper te kruipen en mee te denken over nieuwe producten of concepten waarmee supermarkten zich kunnen onderscheiden. Daarmee kunnen ze een inkoper ontzorgen.

Ketenbeheersing tot de consument

De supermarktdeskundige ziet veel kansen voor nieuwe concepten omdat supermarkten zich met unieke producten willen onderscheiden. Supermarkten zijn er volgens Derksen achter dat alleen op prijs concurreren een doodlopende weg is.

Een goede samenwerking is volgens Derksen essentieel zodat de partners de keten tot de consument kunnen beheersen en allemaal een goede marge kunnen overhouden.

Netwerken belangrijker

Pluimveehouders moeten volgens Derksen gaan netwerken zodat ze de juiste mensen ontmoeten waaraan ze hun product voor een acceptabele prijs kunnen verkopen.

Derksen is voorstander van kortere ketens en een intensieve samenwerking in de keten maar vindt wel dat pluimveehouders een plan achter de hand moeten hebben wanneer ze er niet uitkomen in de onderhandelingen met een supermarkt.

Overproductie uit de markt

Om de eierprijzen structureel op peil te houden, moet de overproductie uit de markt, volgens Derksen. Al beseft hij dat dit niet eenvoudig is.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top