Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMaatschappelijke acceptatie belangrijk voor pluimveehouders

Maatschappelijke acceptatie belangrijk voor pluimveehouders

Pluimveehouders vinden maatschappelijke acceptatie / imago het belangrijkste item voor de pluimveesector nu en in de komende jaren omdat bestaansrecht van de sector valt of staat bij maatschappelijke acceptatie.

Dat bleek dinsdagavond 5 januari tijdens de ledenavond pluimvee van ZLTO/NOP in Den Bosch waar een kleine 80 mensen bij aanwezig waren uit de sector, waarvan het merendeel pluimveehouder is.

Belangenbehartiger LTO/NOP wil een nieuwe visie schrijven voor de pluimveesector en houdt de komende tijd meerdere bijeenkomsten door heel Nederland waarin pluimveehouders uitdrukkelijk wordt gevraagd welke speerpunten aandacht moeten krijgen in die nieuwe pluimveevisie.

Tijdens de eerste avond in Den Bosch moesten de aanwezigen op een briefje vier items invullen welke zij belangrijk vinden en hierover werd in kleinere groepen onderling over gediscussieerd. Maatschappelijke acceptatie werd het meest genoemd door de aanwezigen.

Promotie

Volgens pluimveehouders moet dit zowel lokaal, regionaal als landelijk omdat er overal besluiten worden genomen. Het merendeel van de aanwezige pluimveehouders was bereid financieel bij te dragen aan een landelijke promotie/reclame campagne. Wel vinden zij het belangrijk dat iedereen dan mee moet doen en moet betalen.

De aanwezige pluimveehouders denken dat de reclame herhaald moet worden omdat de boodschap anders niet blijft hangen bij de Nederlandse burger. Ook vinden ze dat social media op een slimme manier gebruikt moet worden.

Speerpunten voorlopig intern houden

Er werden door de pluimveehouders nog meer speerpunten genoemd die in de pluimveevisie naar voren moeten komen. Maar LTO/NOP wil deze nog niet naar buiten communiceren.

We houden in januari door heel Nederland bijeenkomsten waar we pluimveehouders uitdrukkelijk vragen welke punten zij belangrijk vinden en die terug moeten komen in de visie. Als we de andere speerpunten die in Den Bosch zijn genoemd nu al naar buiten brengen kan dit de mening van pluimveehouders in de rest van Nederland bevloeden, terwijl die er juist blanco in moeten staan, legt Hugo Bens uit.

Leghennenhouder Bens is vakgroepvoorzitter pluimveehouderij bij de ZLTO en bestuurslid van de vakgroep LTO/NOP. We willen een visie schrijven, het liefst samen met de NVP, waar onze leden achter staan.

Meer bijeenkomsten

LTO/NOP houdt nog de volgende ledenbijeenkomsten voor de pluimveehouderij:

  • Dinsdag 12 januari vanaf 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur) in het pluimveemuseum, Hessenweg 2A in Barneveld
  • Donderdag 21 januari vanaf 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur) bij Kruisweg Marum, Kruisweg 1 in Marum
  • Donderdag 28 januari vanaf 20:00 uur bij de Houberij, Kerkstraat 70 in Panningen

Bens hoopt dat er net zoals in Den Bosch veel pluimveehouders naar de bijeenkomsten komen omdat er dan een visie geschreven kan worden waar de sector echt achter staat. LTO/NOP vraagt pluimveehouders zich aan te melden viahetwebformulier, zodat ze daar bij de zaalreservering rekening mee kunnen houden.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top