Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieSupermarkt verdient 6 cent per ei

Supermarkt verdient 6 cent per ei

Supermarkten verdienen ongeveer 6 cent per ei. Dat blijkt uit een onderzoek van LEI Wageningen UR naar de prijsvorming van voedsel waarin het LEI de consumentenprijs van eieren vergeleek met die van pakstation en leghennenhouders in 2011, 2012 en 2013.

Pluimvee-econoom Peter van Horne presenteerde dinsdag 5 januari tijdens de ledenmiddag en -avond pluimvee van ZLTO/NOP in Den Bosch belangrijke conclusies voor de pluimveesector uit het onderzoek.

Uit het onderzoek bleek dat de prijs af pakstation en leghennenbedrijf elkaar, metenkele weken vertraging volgen (zie grafiek). De prijzen in de supermarkten zijn stabiel en hebben geen verband met de keten. Supermarkten voeren hun eigen lange termijn prijskoers, waarbij de prijs van de concurrent belangrijker is dan de prijs in de keten, vertelt Van Horne.

Winst in eigen zak

Opvallend is volgens Van Horne ook dat supermarkten de eierprijzen voor de consument verhogen als de eierprijzen bij pakstations stijgen, maar niet verlagen als ze goedkopere eieren inkopen bij pakstations. Het inkoopvoordeel wordt dus niet doorgegeven aan de consument.

Ook blijkt dat een leghennenhouder 30 tot 50 procent van winkelprijs voor de eieren ontvangt. Dit is opmerkelijk laag aangezien consumptie-eieren al een eindproduct zijn die in veel gevallen niet bewerkt worden.

Winstpakker voor supermarkten

Van de Horne vertelde ook hoeveel winst of inkomen iedere schakel had als percentage van de omzet.. Bij leghennenhouders sprak hij over inkomen omdat voor deze schakel het economisch resultaat berekend wordt als vergoeding voor de geleverde arbeid. Dit is het arbeidsinkomen en dat is iets anders dan winst. Voor de pakstations waren er grote verschillen in winst tussen de bedrijven en tussen de jaren.

De pluimvee-econoom benadrukte dat de onderzoekers geen informatie ontvingen over de netto marges van iedere ketenspeler. Voor de supermarkten was er geen netto marge per product, alleen maar voor de gehele supermarkt.

Inkomen en winst per schakel in de keten voor eieren in de periode 2011 tot 2013
? Pluimveehouder negatief inkomen
? Pakstation: 1 tot 4 procent winst als percentage van de omzet.
? Supermarkt (totaal): 1 tot 2 procent winst van de omzet op alle producten in de supermarkt

Andere deskundigen in de zaal noemden dat supermarkten wel 50 procent of meer marge maakten op eieren aangezien ze die voor weinig in konden kopen bij pakstations. En dat eieren n van de producten zijn waarop supermarkten veel winst maken. 2011, 2012 en 2013 waren slechte jaren voor leghennenhouders die negatieve inkomens hadden, maar pakstations en supermarkten hielden hun marges op peil.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: LEI Wageningen UR

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top